Lianne Willems wint Backerprijs 2015

Tijdens het symposium van de sectie Organische Chemie op 10 april 2015 is de winnaar van de Backer-KNCVprijs bekend gemaakt. De prijs gaat dit jaar naar Lianne Willems.

De Backerprijs wordt al sinds 1986 elk jaar uitgereikt voor het beste proefschrift in de Organische Chemie. De jury bestond dit jaar uit dr. Hirsch, dr. Van Kasteren, dr. Wolff, en prof. Jonckheim.

Willems ontvangt de prijs voor haar proefschrift “Direct and Two-Step Activity-Based Profiling of Proteases and Glycosidases”. De jury koos voor het proefschrift van Willems omdat zij niet alleen een prachtige synthese heeft laten zien, maar deze ook heeft ingezet voor verschillende toepassingen die eerder nog niet mogelijk waren.

De prijs is in het leven geroepen door vier alumni van de Rijks Universiteit Groningen: prof. E.J.R. Sudholter, prof. E.W. Meijer, prof. B.L. Feringa en prof. H. Hiemstra. Zij vernoemden de prijs naar prof. H.J. Backer die vanaf 1916 tot aan zijn pensioen hoogleraar organische chemie aan de RUG was. Hij overleed in 1959. Uit het legaat van de hoogleraar en de co-sponsoring van de KNCV ontstond het Backer-fonds waaruit het prijzengeld jaarlijks wordt uitgekeerd.

De prijs wordt uitgereikt tijdens CHAINS (30 november t/m 2 december 2015).