Zoutkorrelbeeldje van Willem-Alexander voor burgemeester Lenferink

Studentondernemers maakten een micro-3D-beeldje van koning Willem-Alexander ter grootte van een zoutkorrel. Op Koningsdag overhandigt Willem te Beest, vice-voorzitter van de Universiteit Leiden, het geprinte beeldje aan burgemeester Lenferink. De micro-3D-printtechniek van het studentenbedrijf Idris Solutions biedt ook talloze medische toepassingen.

Het miniatuurportret van Koning Willem-Alexander past met gemak op een zoutkorrel

Tien keer kleiner dan menselijke cel

Objecten produceren die tien keer zo klein zijn als een menselijke cel is nu werkelijkheid. Het beeldje is een voorbeeld van een nieuwe techniek van Idris Solutions, een bedrijf dat gerund wordt door studenten. Hun micro-3D-printer kan om orgaancellen heen printen met lichaamsvriendelijke stoffen die door het lichaam niet worden afgestoten. Op 27 april krijgt de burgemeester van Leiden het beeldje uit handen van Willem te Beest, die naast vice-voorzitter van de universiteit ook voorzitter is van de Leiden Bio Science Park Foundation.

Foto met microscopen LUMC

Het micro-3D-portret van de koning is geplaatst op een sokkeltje van de Leidse instrumentmakers School. De studenten maakten een instrumentje van glas, metaal en elektronica waarmee het beeldje oranje oplichtend zichtbaar gemaakt is - een knipoog naar Koningsdag. De op de sokkel gelaserde foto van het micro-3D-portret is opgenomen met een hoog sensitieve microscoop van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).

Talloze mogelijkheden met microtechnologie

Idris Solutions is opgezet door Hans Peter Mulder, student moleculaire celbiologie in Leiden, en de Delftse student Lucht- en ruimtevaarttechniek Peter Wiegman. Met hun apparaat willen zij een nieuwe technische fase inzetten in de biotechnologie. Mulder legt uit: ‘We ontdekten dat de high-tech in de biotechwereld eigenlijk erg low-tech is. Men kan heel toffe dingen doen met stamcellen, maar dit gebeurt nu alleen door een paar cellen in een schaaltje te gooien met de juiste stofjes. Zo kunnen wetenschappers bij het LUMC hartcellen in een schaaltje maken en laten kloppen. Als je alleen hiermee al zoveel kan bereiken, dan zijn de mogelijkheden in combinatie met microtechnologie nog veel groter!’

Deze foto van het kleinste portret ooit gemaakt van Willem-Alexander is vervaardigd met de elektronenmicroscoop van het LUMC.

Slim omgaan met bestaande technieken

De techniek die de studentondernemers gebruiken, stereolithografie, bestaat al langer, maar ze hebben een eigen manier gevonden om heel precies controle te krijgen over het proces. ‘Toen we voor de uitwerking van een eigen idee iets kleins wilden maken, kwamen we erachter dat zoiets heel duur en moeilijk is. Daarom ontwierpen we zelf een machine om dit te doen. Het besef kwam snel dat anderen ook niet zo makkelijk zelf iets kunnen micro-3D-printen en daarom hebben we ons bedrijf opgericht. Door slim te spelen met de techniek zijn we een stuk kostenefficiënter dan onze concurrenten.’

Printen van implantaten en nieren

De mogelijkheden van de micro-3D-printmethode van Idris Solutions zijn eindeloos. Een mogelijke toepassing is het printen van implantaten. Als er bepaalde waarden zoals de bloeddruk continu moeten worden gemeten in het lichaam door middel van een onderhuids implantaat, dan is het fijn als dat implantaat zo klein mogelijk is. In de toekomst gaan de Leidse studentondernemers proberen om met lichaamseigen stoffen zoals eiwitten te printen. Dan zal het micro-3D-printen van bijvoorbeeld een lichaamseigen nier (‘een nier in een schaaltje) werkelijkheid worden.

Minder dierproeven

Verdere ontwikkeling van de techniek van Idris Solutions zou veel dierproeven uit de wereld kunnen helpen, want hoe meer gekweekte cellen er kunnen worden ingezet om stoffen te testen, hoe minder dierproeven nodig zijn.

De jonge studentondernemers werken aan hun vinding bij Lugus, de Leidse broedplaats die starters en gevestigde ondernemers samenbrengt op het snijvlak van wetenschap en ondernemerschap. Lugus biedt studenten met ondernemersambities advies, een netwerk en huisvesting. Invulling geven de studenten zelf. Deze broedplaats wordt gesteund door de Universiteit Leiden, Luris (Knowledge Exchange Office van Universiteit Leiden en het LUMC), het startersprogramma van Leiden Bio Science Park, de gemeente Leiden en Economie 071.

Zie ook