Universiteit Leiden wint de regionale finale van de European Law Moot Court Competition

Met grote trots kondigt het Europa Instituut aan dat Universiteit Leiden de regionale finale in Praag van de European Law Moot Court (ELMC) competitie gewonnen heeft!

Het team, “One Directive”, bestaande uit Maria Cabrera, Daniel Carter (verzoekers), Ruth Foulis (gedaagde), en Arelie Villaneuva (vertegenwoordiger van de commissie), allen studenten van de LLM Europees Recht, heeft briljant gepleit gedurende de gehele competitie, die gehouden is in de Charles Universiteit in Praag in februari 2015. Na een zware finale tegen de Universiteit van Turijn werd Leiden als winnaar gekozen door een jury van 9 experts in EU recht, waaronder een oud-rechter van het Gerecht en een advocaat-generaal.

Het is slechts de tweede keer in de geschiedenis van de ELMC competitie dat een team van Universiteit Leiden zich heeft gekwalificeerd voor de finale (na de overwinning in 2013), en de eerste keer ooit dat een team van de reguliere LLM in Europees Recht zich heeft gekwalificeerd. One Directive zal nu de kans krijgen om de beker terug naar Leiden te halen wanneer zij pleiten voor het Hof van Justitie van de Europese Unie, in Luxemburg op 17 April 2015.

De Universiteit Leiden zou graag het andere team van Leiden, Legal Ease, hartelijk willen feliciteren. Dit team bestaat uit Laura Arcapidane, Nathalie Tocht, Shuyu Huang en Caroline Schell, allemaal studenten van de Advanced LLM in European and International Business Law. Legal Ease heeft bijna voor een dubbele vertegenwoordiging van Leiden in de finale gezorgd door als tweede te eindigen in een zwaar bevochten regionale finale in Columbia University. Het team werkte goed samen en toonde hun sterke pleitvaardigheden gedurende de competitie van 5 tot 7 februari maar had uiteindelijk het ongeluk om met 1 punt verschil een plek in de finale te missen.

Beide teams worden begeleid door Moritz Jesse, Agis Karpetas en Ilektra Antonaki, die allen deel uitmaken van het Europa Instituut van Universiteit Leiden.

Het Europa Instituut Leiden feliciteert de deelnemers van One Directive en Legal Ease van harte, net als hun coaches, en wenst hen veel geluk in hun voorbereidingen voor de finale in april!