Publieksbijeenkomst zonsverduistering - vrijdag 20 maart

Op 20 maart organiseert de Sterrewacht Leiden een publieksbijeenkomst rond de laatste zonsverduistering van dit decennium. De eerste test van de nieuwe zonnekijker wordt uitgevoerd, een sterrenkundige geeft een lezing over het thema en Universe Awareness organiseert een leerzaam programma voor kinderen. Tijdens de zonsverduistering is er de mogelijkheid met eclipsbrillen de zon te bekijken.

Laatste zonsverduistering van het decennium

De zonsverduistering op 20 maart is de laatste tot 2026 en met 85% bedekking is deze bijzondere verduistering ook de grootste van dit decennium. De maan schuift om 9.30 uur langzaam tussen de aarde en de zon. Om 10.37 uur is het maximum van de verduistering en om 11.48 uur is de eclips voorbij.

Crowdfundingsactie ‘Breng de zon naar Leiden’

De nieuwe zonnekijker is tot stand gekomen dankzij donaties voor de crowdfundingsactie ‘Breng de zon naar Leiden’ . De telescoop bestaat uit een ingenieus spiegelsysteem, dat het zonlicht vanaf het dak van de Oude Sterrewacht naar het bezoekerscentrum in de kelder stuurt. Daar projecteert de kijker een afbeelding van de zon van 70 cm doorsnee ‘live’ op de muur. Daardoor wordt het mogelijk om de zon van dichtbij te laten zien en het publiek van dichtbij kennis te laten maken met onze eigen ster, haar zonnevlekken en uitbarstingen.
De nieuwe zonnekijker wordt later dit jaar officieel ingehuldigd.

Datum: vrijdag 20 maart 2015
Locatie:  Oude Sterrewacht, Kaiserstraat 63 Leiden