Zonnekijker in Oude Sterrewacht dankzij crowdfunding

Dankzij meer dan 180 donaties van veelal alumni van Universiteit Leiden kan de Oude Sterrewacht starten met de bouw van de zonnekijker voor het publiek waarmee de zon met een omvang van één meter doorsnee ‘live’ te bekijken is. Met de crowdfundingsactie ‘Breng de zon naar Leiden’ haalde de Sterrewacht binnen vier weken bedrag op van € 19800,- waardoor de kijker kan worden gebouwd.

Veel enthousiasme

Alumni, het bedrijfsleven, medewerkers, studenten, bewoners van de regio Leiden en andere betrokkenen reageerden enthousiast op het project. Op de crowdfundingswebsite van de Universiteit Leiden, steunleiden.nl, zijn soms bijna poëtische odes aan de zon en veel enthousiaste reacties over het project geplaatst. Projectleider Ivo Labbé beaamt het grote succes: ‘De fantastische respons van alle donateurs is heel verrassend en motiverend; iedereen werkt dubbel zo hard om de zonnekijker snel af te krijgen!’. Als dank voor hun steun biedt de Sterrewacht diverse tegenprestaties, zo kunnen een aantal donateurs de Oude Sterrewacht bezoeken om tijdens de officiële openingsceremonie de zonnekijker te bewonderen, maar kunnen ze ook een avond tussen de sterren te beleven.

Teamwork

Het team dat de zonnekijker bouwt bestaat uit studenten en astronomen van de Universiteit Leiden, vrijwilligers van de Werkgroep Leidse Sterrewacht en studenten en medewerkers van de Leidse Instrumentenmakers school. Zij stonden bij de start van de crowdfundingsactie al in de startblokken om de zonnekijker te bouwen voor 20 maart, als er voor het laatst in lange tijd een bijna volledige zonsverduistering zal zijn. Als dat lukt leveren zij een bijzondere prestatie, de kijker is een complexe telescoop die speciaal op maat gemaakt moet worden. Een bouwproces waar normaliter jaren voor kunnen staan.

Crowdfunding als traditie

Het is niet de eerste keer dat er via crowdfunding een groot bedrag opgebracht wordt: de Oude Sterrewacht is in 1854 mede tot stand gekomen door de steun van het Nederlandse volk, Leidse studenten en hoogleraren. Ook het zweetkamertje van de Universiteit is onlangs gered dankzij een crowdfundingsactie waar veel alumni aan bijdroegen. Rector Magnificus Carel Stolker is de koning te rijk met de zonnekijker: ‘Wat ben ik trots op dit resultaat en op al die goede gevers in en rond onze universiteit!’.

Blijf op de hoogte van de bouw