Leidse studenten toegelaten tot prestigieuze Chinese master

Drie Leidse studenten zijn geselecteerd voor de Yenching Academy, een prestigieus masterprogramma van Peking University. De studenten krijgen een full scholarship (collegegeld, huisvesting en toelage), en zullen samen met studenten van over de hele wereld interdisciplinair onderwijs volgen.

Toekomstige Leiders

De master, die wordt omschreven als Elite Interdisciplinary China Studies Experience for Future Leaders, is een intensief programma dat gericht is op het bestuderen van zowel de geschiedenis van de Chinese geschiedenis en cultuur, als hedendaagse kwesties omtrent China’s ontwikkelingen. De universiteit biedt een groep uitzonderlijke internationale en Chinese studenten de kennis van China die nodig is om hun potentie als toekomstige leiders van de wereld volledig te benutten.

Samenwerking

Momenteel is Leiden de enige universiteit in Nederland waarmee Peking samenwerkt in dit project. Omdat Leiden assisteerde in de voorselectie werden twee studentplaatsen in het programma al gegarandeerd. Leiden biedt als enige Nederlandse universiteit een opleiding Chinastudies en heeft een lange geschiedenis met Peking University. De samenwerking lag dus voor de hand.

Motivatie

Toch was voorkennis van China niet noodzakelijk om te kunnen deelnemen aan het programma. Peking verlangt van de studenten vooral motivatie en interesse om in China te studeren en te wonen. De belangstelling in Leiden was dan ook heel breed. Vanuit elke faculteit kwamen er aanmeldingen.

Onder de indruk

Studenten konden zich niet zomaar aanmelden, maar moesten onder andere een personal statement schrijven, waarin ze konden aangeven waarom ze aan het programma mee wilden doen. Ook werden er per student twee aanbevelingen van docenten gevraagd. Toch lieten 25 studenten zich hier niet door afschrikken. Een Leidse selectiecommissie koos daar de zes beste kandidaten uit. Peking University was onder de indruk, want bracht het uiteindelijke aantal terug tot drie, één meer dan was afgesproken.

Horizon verbreden

Ugnė Mikalajūnaitė is één van de drie Leidse studenten die door de strenge selectie van de Yenching Academy is gekomen.

De Leidse studente International Studies Ugnė Mikalajūnaitė is één van de gelukkigen. Toen ze hoorde over de master was ze direct geïnteresseerd: ‘Het leek me een geweldige mogelijkheid om mijn horizon te verbreden en me in China en Oost-Azië te verdiepen.’

Mikalajūnaitė focust zich momenteel vooral op politics and government studies, en hoopt daar in China ook meer over te leren. ‘Ik wil te weten komen hoe China naar de wereld kijkt,’ aldus de studente. ‘Wij zien de dingen hier nooit vanuit Chinees perspectief. Dat is dus iets volstrekt nieuws. Ik hoop ook meer over de voor mij onbekende Chinese cultuur te leren. Ik wil nieuwe mensen ontmoeten, ervaringen opdoen. Uiteindelijk hoop ik dat ik later alles kan gebruiken in een diplomatieke carrière. Dat is mijn droom.’

Meer informatie

Studenten die meer informatie willen over de Yenching Academy en de aanmeldprocedure van volgend jaar, kunnen contact opnemen met Marieke te Booij.

(16 maart 2015Coen van Beelen)

Zie ook

Website Yenching Academy