Ontdekker van het jaar, beste proefschrift en onderwijsprijs 2014

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen op 6 januari 2015 is bekend gemaakt dat Annelien Zweemer, Leiden Academic Centre for Drug Research, is benoemd tot Ontdekker van het jaar 2014. Matteo Brogi, Leidse Sterrewacht, heeft het beste proefschrift van 2014 geschreven en Dennis Claessen, Institute of Biology Leiden, is verkozen tot de beste docent van 2014.

Ontdekker van het jaar 2014: Annelien Zweemer

Annelien Zweemer kreeg de prijs voor haar onderzoek naar het effect van kleine moleculen op receptoren voor medicijnen voor immuniteitsziektes. Zij onderzocht hoe de moleculen de werking van de CCR2 receptor kunnen beïnvloeden en dus de weg vrijmaken voor farmaceutische interventies. Zij deed een belangrijke ontdekking: sommige moleculen hebben effect op de receptor vanuit het binnenste van de cel. Zweemer promoveerde op 20 november 2014 onder begeleiding van promotor Ad IJzerman en co-promotor Laura Heitman.

Lees meer over het onderzoek naar de CCR2 receptor

Annelien haalde maar liefst 23% van de stemmen. Medewerkers, studenten en alumni van de faculteit konden stemmen op hun favoriete ‘ontdekker’ van het jaar. Sven Askes eindigde op de tweede plaats met 19% van de stemmen en Marcel Schaaf kwam met 16% van de stemmen op de derde plaats.

Voor de prijs waren genomineerd: Annelien Zweemer (Leiden Academic Centre for Drug Research), Sven Askes (Leids Instituut voor de Chemie), Simon Portegies Zwart (Leidse Sterrewacht), Alexey Boyarski (Leids Instituut voor onderzoek in de Natuurkunde), Charlene Kalle (Mathematisch Instituut), Katy Wolstencroft (Leiden Institute for Advanced Computer Science ), Marcel Schaaf (Institute of Biology Leiden) en Esther van der Voet (Centrum voor wetenschappen Leiden).

C.J. Kokprijs voor het 'Proefschrift van het jaar 2014': Matteo Brogi

Matteo kreeg de prijs voor zijn proefschrift ‘Atmoshperes of hot alien worlds’. Brogi deed onderzoek naar exoplaneten die in een baan heel dichtbij hun ster roteren. Brogi gebruikte hiervoor een nieuwe techniek die is gebaseerd op hoge-resolutie spectroscopie vanaf de grond.

Het lukte Brogi om de atmosfeer van een planeet te meten, de massa van de planeet te bepalen, de baan waarin de planeet om zijn ster beweegt te meten en vast te leggen en hoe lang de planeet erover doet om om zijn as te draaien. Brogi toonde aan dat de techniek effectief is voor het identificeren van moleculen in de atmosfeer en te bepalen of de temperatuur oploopt of afneemt bij bepaalde hoogtes in de atmosfeer. Tot slot leverde Brogi het bewijs voor de desintegratie van een kleine, rotsachtige kandidaat-planeet in de Kepler-database. Dat deed hij door een lichtkromme van het object te af te zetten tegen een model van een staart van stof.  Brogi promoveerde in juni 2014 Cum Laude.

Atmospheres of hot alien Worlds (PDF van het proefschrift)

De commissie voor de C.J. Kokprijs bestond dit jaar uit de hoogleraren Marcellus Ubbink (voorzitter), Carel ten Cate, Aart van der Vaart, Miranda van Eck, Paul van der Werf.

Voor de prijs waren genomineerd: Matteo Brogi (Leiden Observatory), Vinzenz Koning (Leiden Institute of Physics), Dirk Erhard (Mathematical Institute), Frank Takes (Leiden Institute of Advanced Computer Science), Lianne Willems (Leiden Institute of Chemistry), Roosmarijn de Cock (Leiden Academic Center for Drug Research), Chris Jacobs (Institute of Biology Leiden) en Stefano Cucurachi (Centrum voor Milieuwetenschappen).

Docent van het jaar 2014: Dennis Claessen

Dennis Claessen is door de studenten van de faculteit gekozen tot de docent van het jaar 2014 vanwege zijn grote betrokkenheid bij zijn promovendi, stagiaires en bachelor- master studenten en zijn focus om onderzoeks- en lestechnieken te verbeteren door gebruik te maken van de meest up-to-date technieken en software. Dennis staat bekend om zijn gebruik van social media bij zijn onderwijs en onderzoek.

Onderzoek en onderwijs zijn in de faculteit nauw verweven. Monodisciplinair opleiden en multidisciplinair samenwerken geeft onze studenten competenties mee die zij nodig hebben om de wetenschappers van morgen te kunnen worden. Excellent onderwijs is daarbij van onschatbare waarde. Onderzoek kunnen vertalen naar een onderwijsprogramma en jonge mensen enthousiasmeren voor de wetenschap is van groot belang. De faculteit reikt daarom naast de C.J. Kok prijzen ook jaarlijks de onderwijsprijs uit, een initiatief vanuit de studenten.
De jury, bestaande uit de voorzitters van de studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur, toetste elke docent dit keer op de drie criteria: kwalitatief, innovatief en interdisciplinair onderwijs.

Voor de prijs waren genomineerd: Matthew Kenworthy (Sterrenkunde), Vincenzo Vitelli (Natuurkunde) Owen Biesel (Wiskunde), Walter Kosters (Informatica), Jan Pieter Abrahams (Life Science & Technology), Lies Bouwman (Molecular Science & Technology) en Marjo de Grauw (Bio-Farmaceutische Wetenschappen).