Ontdekker van het jaar, beste Proefschrift en Onderwijsprijs 2013

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen op 7 januari jongstleden is bekend gemaakt dat Gerard van Westen is benoemd tot Ontdekker van het jaar 2013. Wouter Duivesteijn heeft het beste proefschrift van 2013 geschreven en Tjerk Oosterkamp is uitgeroepen tot de beste docent van 2013.

Gerard van Westen

Ontdekker van het jaar 2013: Gerard van Westen

Gerard kreeg de prijs voor zijn onderzoek naar computer-rekenkracht in de jacht naar nieuwe medicijnen. Zijn aanpak gaat uit van exponentiele groei van de rekenkracht van computers en de toenemende beschikbaarheid van publieke databases met de nodige informatie.

Gerard haalde maar liefst 109 van de 555 stemmen. Medewerkers en studenten hebben hun stem uitbebracht op hun favoriete ontdekking van het jaar. Nienke van der Marel eindigde op de tweede plaats met 96 stemmen en Sandra Scanu kam met 91 stemmen op de derde plaats.

Voor de prijs waren genomineerd: Diego Garlaschelli (Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde), Marco Streng (Mathematisch Instituut), Fons Verbeek (Leiden Institute of Advanced Computer Science), Marijn van der Zee en Chris Jacobs (Instituut Biologie Leiden) en Laura Bertola (Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden).

Lees meer over het onderzoek

Wouter Duivesteijn

C.J. Kokprijs voor het Proefschrift van het jaar 2013: Wouter Duivesteijn

Wouter kreeg de prijs voor zijn proefschrift ‘Exceptional model mining’. Hij kreeg de prijs vanwege zijn nieuwe, praktische en breed toepasbare methoden om vragen op het gebied van data mining te beantwoorden. Elke methode wordt geïllustreerd met voorbeelden uit de biologie, economie, medicijnen enz. Wouter beschrijft ook een statistische analyse om toevallige eigenschappen van datasets te vermijden. Het proefschrift is zeer duidelijk beschreven en direct bruikbaar voor iedereen die datasets moet bestuderen.

Wouter startte zijn promotieonderzoek in 2009, onder begeleiding van Arno Knobbe en met promotor Joost Kok. Wouter promoveerde in september 2013.

De commissie voor de C.J. Kokprijs bestond dit jaar uit de hoogleraren Bas Edixhoven, Marcellus Ubbink, Johan Memelink , Gerard Nienhuis en Ad IJzerman.

Voor de prijs waren genomineerd: Alireza (Leidse Sterrewacht), Mihailo Ĉubrovic (Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde), Frits Veerman (Mathematisch Instituut), Youngkook Kwon (Leiden Institute for Chemistry), Louise von Stechow (Leiden Academic Center for Drug Research), Michiel van der Vaart (Institute of Biology Leiden) en Ralph Buij (Centrum voor Milieuwetenschappen).

PDF document van het proefschrift

Tjerk Oosterkamp

Docent van het jaar 2013: Tjerk Oosterkamp

Tjerk Oosterkamp, hoogleraar experimentele natuurkunde, is uitgeroepen tot de docent van het jaar 2013. Sylvestre Bonnet (chemicus) eindigde op de tweede plaats.

Onderzoek en onderwijs zijn in onze faculteit nauw verweven. Monodisciplinair opleiden en multidisciplinair samenwerken geeft onze studenten competenties mee die zij nodig hebben om de wetenschappers van morgen te kunnen worden. Excellent onderwijs is daarbij van onschatbare waarde. Onderzoek kunnen vertalen naar een onderwijsprogramma en jonge mensen enthousiasmeren voor de wetenschap is van groot belang. De faculteit reikt daarom naast de C.J. Kok prijzen ook jaarlijks de onderwijsprijs uit, een initiatief vanuit de studenten.

De jury, bestaande uit de voorzitters van de studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur, toetste elke docent dit keer op de drie criteria: kwalitatief, innovatief en interdisciplinair onderwijs.

Voor de prijs waren voorgedragen: Joop Schaye (sterrenkunde), Peter Stevenhagen (wiskunde), Walter kosters (informatica), Gijs van der Marel (chemie), Maarten de Smit (Life Science & Technology), Miranda van Eck (Bio-Farmaceutische Wetenschappen) en Marcel Schaaf (biologie).