Lezing Ionica Smeets: Liegen met cijfers - 15 januari 2015

Dr. Ionica Smeets geeft op donderdag 15 januari een lezing over paradoxen, misleidende grafieken en een frisse kijk op getallen. Smeets is wiskundige, wetenschapsjournaliste, alumna van de faculteit, maar zij is ook wel bekend van de Wiskundemeisjes.

Wegens grote interesse voor het programma is aanmelden voor de bijeenkomst niet meer mogelijk.

Dr. Ionica Smeets

19:30 Inloop
19:45 Start lezing
20:30 Pauze
20:45 Lezing
21:00 Vragenronde
21:15 Borrel

Locatie: Zaal C1,  Gorlaeus Laboratoria, Einsteinweg 55, Leiden

Liegen met cijfers

Bij de behandeling van nierstenen zijn er twee behandelingen: een goedkope, snelle methode A en een dure, moeilijke methode B. Bij patiënten met kleine nierstenen werkt methode B het beste. Bij patiënten met grote nierstenen werkt methode B het beste. Gemiddeld over alle patiënten genomen werkt methode A het beste. Hoe kan dit? En hoe voorkom je dat je door dit soort bizarre verschijnselen de verkeerde conclusies trekt? Een lezing over paradoxen, misleidende grafieken en een frisse kijk op getallen.

Over Ionica

Wiskundemeisjes
Nadat Ionica Smeets in Delft haar ingenieurstitel in de Technische Wiskunde behaald had ging ze naar het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden om te promoveren in de getaltheorie. Daar leerde ze Jeanine Daems kennen, met wie ze in 2006 de blog Wiskundemeisjes begon. In hun stukjes laten ze mensen op een nieuwe manier kijken naar dingen uit het dagelijks leven, en laten ze zien hoe cijfers je voor de gek kunnen houden. Het leverde het tweetal een tweewekelijkse column in de Volkskrant op en verschillende prijzen, waaronder twee Dutch Bloggie Awards.

Publicaties
In 2010 publiceerde Smeets Vallende kwartjes, samen met Bas Haring, met wie ze zich boog over de vraag hoe je wetenschap voor een groter publiek toegankelijk kunt maken. Onlangs publiceerde ze een nieuw boek over wetenschapscommunicatie voor bèta’s: Het exacte verhaal.

In de media
Op televisie werd ze bekend door haar columns voor schooltelevisie, de co-presentatie van De Nationale Rekentoets en van de programma’s De Rekenkamer en Eureka (met Sofie van den Enk).