Gloria Moorman wint Elsevier/Johan de Witt-scriptieprijs

Gloria Moorman, masterstudent Book and Digital Media Studies, heeft met haar masterscriptie over de Italiaanse stedenatlas van Johan Blaeu's de Elsevier/Johan de Witt-scriptieprijs gewonnen. Joris Gerritse, student Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, won met zijn bachelorscriptie de aanmoedigingsprijs.

Italiaanse stedenatlas

Gloria Moorman schreef haar scriptie over de sociaal-culturele achtergrond van het verschijnen van Johan Blaeu's Italiaanse stedenatlas in 1663. De atlas werd gefinancierd door de Hollandse elite en was een aanvulling op de Grand Tour - een uitgebreide reis door het vasteland van Europa - die in deze periode deel uitmaakte van de intellectuele ontwikkeling van jongeren binnen de elite.

Het juryrapport prijst vooral de nieuw gevonden inzichten, de prachtige inkijk in de kenniswereld van de zeventiende eeuw en het uitputtende onderzoek van primaire en secundaire bronnen.

Politieke besluitvorming

Joris Gerritse analyseerde in zijn bachelorscriptie de politieke besluitvorming achter de diplomatieke missie van de Republiek tijdens de Noordse oorlog. De jury was met name te spreken over de schrijfstijl en de verrassende ontdekking dat het overwicht van de Staten van Holland en van Johan de Witt minder groot was dan men zou verwachten.

Prijzen

De jaarlijkse prijzen werden dit jaar voor het eerst toegekend en zijn een initiatief van de historische vereniging Vrienden van De Witt in samenwerking met het weekblad Elsevier. De prijzen gaan naar de beste geschiedenisscripties, die betrekking hebben op de Republiek der Nederlanden in de periode 1625-1688. De prijzen hebben het doel het historische onderzoek met betrekking tot dit tijdvak te stimuleren.

Lees meer op de website van Elsevier.