Eredoctoraat voor Lilian Gonçalves-Ho Kang You

De Universiteit Leiden verleent op 9 februari 2015 drie eredoctoraten. Een van de eredoctoraten is voor voormalig rechtenstudent Lilian Gonçalves-Ho Kang You.

Lilian Gonçalves-Ho Kang You

Lilian Gonçalves-Ho Kang You kenmerkt zich door haar sterke maatschappelijke betrokkenheid, haar inzet voor de mensenrechten en in het bijzonder voor de rechten van vrouwen.

Gonçalves, geboren in Paramaribo, studeerde Rechten in Leiden. Als advocaat en adviseur is zij onder meer betrokken bij fusies en overnames. Ze is momenteel staatsraad bij de Raad van State.

Gonçalves heeft diverse functies op het gebied van mensenrechten vervuld: vicevoorzitter van de Commissie Gelijke Behandeling (1994 tot 2000), vice voorzitter Amnesty International afdeling Nederland (1994 tot 2000), voorzitter Amnesty International afdeling Nederland (2001 tot 2005) en voorzitter en lid van het International Executive Committee van Amnesty International te Londen (2006 tot 2009). Zij heeft prestigieuze prijzen gewonnen, waaronder de prijs van de Nederlandse Juristen-Vereniging voor haar werk voor Amnesty International, en de Aletta Jacobsprijs (2008) van de Rijksuniversiteit Groningen voor haar sterke maatschappelijke betrokkenheid.