Thomas Bäck wint IEEE Award

Thomas Bäck heeft de Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) CIS Evolutionary Computation Pioneer Award gewonnen voor zijn bijdrage aan 'evolutionary computation'.

De prijs is een erkenning voor zijn pionierende onderzoek in het begin van de jaren negentig naar de ontwikkeling van het verenigen van algoritmische en theoretische kaders voor genetische algoritmes, evolutionaire strategieen en evolutionair programmeren. Hierdoor werd het mogelijk om deze algoritmes en hun componenten systhematisch te vergelijken. Het generieke algoritme werd ‘evolutionair algortime’ genoemd, later werd de vakterm hernoemd tot ‘evolutionary computation’. Hierover publiceerde Bäck in zijn boek Evolutionary Algorithms in Theory and Practice (Oxford University Press, NY, 1996).

Evolutionaire algoritmes worden vandaag de dag gebruikt om verschillende soorten producten en processen, varierend van automatisering tot logistiek en toepassingen in productieprocessen. Thomas Bäck heeft bijgedragen aan het begrip van evolutionaire algoritmes en daardoor ook aan de doorontwikkeling en hedendaagse toepassingen.

Over de prijs

De IEEE Computational Intelligence Society Evolutionary Computation Pioneer Award erkent belangrijke bijdragen aan fundamentele concepten en erkende toepassingen op het gebied van ‘evolutionary computation’. Het selectiecomité bestond uit zeven toonaangevende wetenschappers uit het vakgebied.