Bijdragen van Job Cohen in TvCR en CDV over decentralisatie

De nieuwe Thorbecke-leerstoelhouder spreekt zich in het kwartaalblad Christen Democratische Verkenningen uit over de organisatie van het lokaal bestuur in het sociale domein. Daarnaast debatteert Job Cohen in het Tijdschrift voor Constitutioneel Recht met Remco Nehmelman, hoogleraar Publiek organisatierecht van Universiteit Utrecht.

Decentralisatie biedt grote kansen voor gemeenteraden om lokale politiek te bedrijven, mits ze niet bang zijn voor andere spelers in het veld. In de publicatie worden daartoe vijf aanbevelingen voor gemeenteraden gedaan.

Daarnaast debatteert Job Cohen in het Tijdschrift voor Constitutioneel Recht met Remco Nehmelman, hoogleraar Publiek organisatierecht van Universiteit Utrecht. De stelling die besproken wordt, luidt: “De aankomende grootschalige decentralisaties zijn bedenkelijk vanuit het beginsel van decentralisatie”. Prof. Nehmelman, als tegenstander van de stelling, plaatst kanttekeningen bij de democratische legitimatie van gemeenteraden bij grootschalige samenwerkingsverbanden en bij de zelfstandigheid van gemeentes ten opzichte van het rijk en andere overheden. Prof. Cohen gaat op deze kanttekeningen in bij zijn reactie.