Vidi-laureaat Joost Beltman komt naar Leiden

Computationeel bioloog dr. Joost Beltman wordt vanaf oktober 2014 aangesteld als assistant professor bij het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR) van de Universiteit Leiden. Beltman neemt een NWO Vidi-subsidie mee vanuit het Nederlands Kanker Instituut (NKI) die hij in 2013 kreeg om computationeel onderzoek te doen naar T-cel therapie tegen kanker.

Beltman gaat zijn onderzoek naar T-cel therapie voortzetten bij het LACDR. Door computersimulaties te maken wil hij begrijpen wanneer en hoe T-cellen helpen om kanker te genezen. Tijdens deze ‘T-cel therapie’ valt ons immuunsysteem tumoren aan met T-cellen. Maar ondanks veelbelovende resultaten in patiënten is dit soort therapie lang niet altijd succesvol.

Joost Beltman wordt aangesteld op basis van Tenure Track. Dat houdt in dat hij in een periode van zes jaar zijn eigen onderzoekslijn gaat ontwikkelen met als doel om daarna door te groeien tot hoogleraar. Beltman neemt een postdoc en een promovendus mee en gaat bij het LACDR nog meer promovendi begeleiden.

Wetenschappelijk directeur Piet Hein van der Graaf van het LACDR: ‘De komst van Joost naar Leiden is een geweldige impuls voor het LACDR en een belangrijke versterking voor een van onze strategische zwaartepunten, computational drug discovery and development’.

Over het LACDR

Het LACDR is een van de acht instituut binnen de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden en biedt onderwijs en onderzoek op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Voor het ontwikkelen en testen van nieuwe geneesmiddelen werkt het LACDR nauw samen met onder andere het Leids Universitair Medisch Centrum en het Centre for Human Drug Research (CHDR).

Meer weten

Vidi-toekenning 2013 ‘Rekenen aan tumorvernietiging door T-cellen’