Universiteit Leiden en Treeway B.V. werken samen in onderzoek naar nieuwe medicijnen tegen ALS

Het Leiden Academic Center for Drug Research (LACDR) van de Universiteit Leiden gaat samenwerken met het bedrijf Treeway B.V.. Met wiskundige modellen over het ziekteverloop willen zij klinische tests van nieuwe medicijnen bespoedigen.

Een kandidaat-medicijn dat Treeway heeft ontwikkeld wordt momenteel getest in de derde fase van een zogenaamde ‘klinische trial’. De meeste nieuwe medicijnen doorstaan het hele traject van klinische trials niet. Het LACDR gaat samen met Treeway een wiskundig model ontwikkelen van zowel het gemiddelde als het individuele ziekteverloop van ALS om de klinische tests en de data-analyse te optimaliseren.

Treeway en LACDR gaan ook een ‘silico ALS physiology-based disease model’ ontwikkelen dat inzicht moet gaan bieden in de complexe interactie tussen neurologische en immunologische processen en het ‘cell signaling’ netwerk hierin. Het model kan worden gebruikt om scenario’s te testen en de impact van interventies via verschillende wegen te onderzoeken.

Nieuwe behandelingen voor ALS

Inez de Greef, CEO van Treeway is blij met de samenwerking met het LACDR. ‘Met farmacometrische modellering en simulaties van klinische tests kunnen we de ontwikkeling stroomlijnen van nieuwe behandelingen voor ALS. Daarbij biedt het fysiologische model richting aan ons onderzoek. De onderzoekers van het LACDR zijn internationale leiders in hun vakgebied.’

Nieuwe trend medicijnontwikkeling

Professor Piet Hein van der Graaf, directeur van het LACDR gelooft dat de samenwerking met Treeway een voorbeeld is van een nieuwe trend in de medicijnontwikkeling.
‘Zeldzame ziektes worden vaak genegeerd door grote farmaceutische bedrijven doordat er een beperkte winst te behalen valt. Er moet veel onderzoek worden gedaan naar nieuwe medicijnen waarvan lang niet zeker is of die klinische tests doorkomen. Daarom zijn samenwerkingen zoals deze tussen academici en het bedrijfsleven van levensbelang voor patiënten met ziektes zoals ALS.‘

Over ALS

ALS is een van de meest ernstige en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel. Nederland telt op dit moment rond de 1500 patiënten: elk jaar overlijden er 500 en komen er 500 bij.  Hoewel er wereldwijd onderzoek wordt gedaan naar de ziekte, is de oorzaak tot op heden onbekend. Hoop op een toekomst – met een gemiddelde levensverwachting van 3 tot 5 jaar na diagnose – is er voor deze 1500 patiënten dan ook nog niet.

Over Treeway B.V.

Treeway B.V. is opgericht door Bernard Muller en Robbert Jan Stuit, beiden gediagnosticeerd met ALS. De strategie van Treeway is gebaseerd op een combinatie van verschillende aanpakken die samen de meeste kans bieden op een succesvolle behandeling voor ALS op de korte termijn.

Over het LACDR

Het LACDR is een van de acht instituten binnen de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden en biedt onderwijs en onderzoek op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Voor het ontwikkelen en testen van nieuwe geneesmiddelen werkt het LACDR nauw samen met onder andere het Leids Universitair Medisch Centrum en het Centre for Human Drug Research (CHDR).

Website Treeway B.V.
Serie Youtube filmpjes over medicijnontwikkeling in Leiden