Stefan Manegold benoemd tot hoogleraar Data Management

Stefan Manegold is benoemd tot hoogleraar Data Management aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. Het betreft een part-time aanstelling voor een dag per week bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) en het Leiden Centre of Data Science (LCDS). Manegold is daarnaast verbonden aan het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam als leider van de onderzoeksgroep Database Architectures.

Manegold’s onderzoek richt zich op het ontwikkelen van data management-technologie om uitdagende data toepassingen te ondersteunen zoals in grootschalige data-analyse (Big Data) en data-intensief wetenschappelijk onderzoek (eScience). Zijn expertise omvat de ontwikkeling van database architecturen, algoritmes voor query processing en datamanagement technologie. In het bijzonder richt het werk van Manegold zich op algoritmes voor hardware en datastructuren, vraag optimalisatie, schaalbaarheid, prestaties, benchmarking en testen.

Manegold is sinds 1997 aan het CWI verbonden. In 2009 werd zijn werk , samen met co-auteurs Peter Boncz en Martin Kersten, bekroond met de prestigieuze 10-jarige Best Paper Award voor onderzoek naar het benutten van de mogelijkheden van moderne hardware door toepassing van nieuwe databasetechnologie. Sinds 2011 leidt Manegold de internationaal toonaangevende Database Architectures onderzoeksgroep op het CWI. Daarnaast is hij mede-oprichter van CWI spin-off MonetDB, het open-source op kolom gebaseerde databasesysteem en is hij kernlid van het ontwikkelteam van MonetDB.

Centrum Wiskunde & Informatica