Grote belangstelling voor Physics Ladies’ Day in Leiden

Zo'n 80 meisjes uit 4, 5 of 6 vwo waren op 31 oktober in Leiden voor de Physics Ladies’ Day van de universiteit. Deze nieuwe voorlichtingsdag is speciaal bedoeld om meisjes kennis te laten maken met de natuurkunde en wat je er allemaal mee kunt.

Steeds vaker keuze voor bèta

In Nederland kiezen steeds meer meisjes voor een bèta/technische opleiding, speciale voorlichtingsactiviteiten voor meisjes zoals deze lijken hun vruchten af te werpen.

De vwo-meisjes van diverse middelbare scholen werden feestelijk ontvangen in het Huygens Laboratorium van de Universiteit Leiden en maakten kennis met studentes Natuurkunde en vrouwelijke (technisch) natuurkundigen uit het bedrijfsleven.

Speeddates, colleges en zelf onderzoek doen

In de vorm van speeddates ontdekten de meisjes wat de mogelijkheden zijn met een universitair diploma Natuurkunde op zak. Ze volgden een college van natuurkundige prof.dr. Doris Heinrich en doen zelf onderzoek in het laboratorium. De dag werd afgesloten met een High Tea. De Physics Ladies’ Day is ook bedoeld om meisjes een beter beeld te geven van de studie Natuurkunde.

Aanvulling op Open Dagen en Proefstuderen

De Physics Ladies’ Day is een aanvulling op de open dagen en het proefstuderen van de Universiteit Leiden. VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek organiseert in samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven verschillende activiteiten voor meisjes om de participatie van meisjes en vrouwen in de wereld van bèta, techniek en ICT te vergroten.

Kom kennismaken

Open Dag 8 november