Ymre Schuurmans benoemd tot hoogleraar Staats- en bestuursrecht

Mr. Y.E (Ymre) Schuurmans is per 1 september benoemd tot hoogleraar Staats- en bestuursrecht, in het bijzonder Bestuursprocesrecht, aan de Leidse rechtenfaculteit.

Ymre Schuurmans  (1977) studeerde cum laude af in het Staats- en bestuursrecht en het Civiel recht aan de Vrije universiteit te Amsterdam. Zij promoveerde daar op ‘De bewijslastverdeling in het bestuursrecht’. Haar onderzoek werd beloond met de VAR-prijs van de vereniging voor bestuursrecht voor de innovatieve en waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van het algemene bestuursrecht. Verder werd Ymre in 2008 in het tijdschrift Mr. verkozen tot Nederlands beste bestuursrechtjurist onder de 35 jaar en won daarmee de Gouden Stoofpeer. Sinds 2005 is zij aan de Universiteit Leiden verbonden.

Procesrecht, algemeen bestuursrecht en machtenscheiding zijn thema’s die in Ymre’s onderzoek en onderwijs centraal staan. In dit kader verricht zij vaak rechtsvergelijkend onderzoek, waarbij zij aandacht besteedt aan zowel burgerlijk procesrecht en strafprocesrecht, als ook aan bestuursrechtelijke stelsels in andere landen. Momenteel doceert Ymre Bestuursprocesrecht in de Master en zal in het nieuwe Bachelorcurriculum het vak bestuursprocesrecht ontwikkelen.