Mr. K.J. Cath-prijs voor studentondernemer Wouter Bruins

Wouter Bruins kreeg tijdens de opening van het academisch jaar op 1 september de Mr. K.J. Cathprijs 2014. De jury selecteerde hem omdat hij als ‘schoolvoorbeeld van de ondernemende student’ een positieve bijdrage levert aan de naam van de universiteit.

Tijdens de studie

Bruins’ loopbaan als ondernemer begon al in de collegebanken. Tijdens zijn Leidse studie Biology and Science Based Business richtte hij twee bedrijven op. Het eerste, Amplino, ontwikkelde een spotgoedkoop en robuust apparaatje om malaria te constateren bij zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden. Bruins won er in 2012 de Vodafone Mobiles for Good-wedstrijd mee.

In Ovo

Nog veel meer publiciteit kreeg Bruins met biotechbedrijf In Ovo, dat een techniek ontwikkelde om vast te stellen of er een haan of een hen in een ei zit. Met deze methode is het niet meer nodig om eendagshaantjes ‑ jaarlijks 400 miljoen in Europa ‑ te doden nadat ze uit het ei zijn gekropen. De eierindustrie heeft immers alleen behoefte aan hennen. Bruins kreeg in 2011 de MVO Pluimvee Award en een jaar later de aanmoedigingsprijs van de Herman Wijffels Innovatieprijs.

Vrijplaats

De jury typeert Bruins in haar rapport als een ‘schoolvoorbeeld van de ondernemende student’ en hoopt dat meer studenten zijn voorbeeld volgen. Bruins zelf zet zich daar ook voor in. Om studentondernemerschap te stimuleren was hij in 2013 mede-initiatiefnemer van de Vrijplaats Universiteit Leiden. Een platform waar ondernemende studenten, universiteit en bedrijven nader met elkaar in contact kunnen komen.

Minder xboxen

In zijn dankwoord spoorde Bruins de aanwezige studenten aan om ook een start-up op te zetten: ‘Ondernemen naast je studie, werken aan een onderwerp dat je raakt en waar je passie voor hebt, dat is ongelooflijk mooi. Of het nou uiteindelijk lukt of niet, je leert er zo ongelooflijk veel van.’ Hoewel studeren tijd kost, hoeft dat geen belemmering te vormen, aldus de prijswinnaar. ‘Stiekem weten jullie ook dat je in het weekend best een paar uur minder kunt xboxen.’

Over de prijs

De tweejaarlijkse Mr. K.J. Cath-prijs is in 1988 ingesteld bij het afscheid van mr. K.J. Cath als voorzitter van het College van Bestuur. De universitaire gemeenschap draagt studenten en/of medewerkers voor die met hun onderzoeks- of onderwijsactiviteiten (of de ondersteuning daarvan) de Universiteit Leiden op een positieve manier over het voetlicht hebben gebracht. Het kan gaan om zowel groepen als personen. De prijs bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van 2.500 euro.

Zie ook