Onderzoekers Geesteswetenschappen ontvangen Veni-subsidies

Drie Leidse geesteswetenschappers, Ahmad Al-Jallad, Thomas Fossen en Tsolin Nalbantian, hebben een Veni-subsidie in de wacht gesleept voor hun onderzoeksprojecten. De veelbelovende, pas gepromoveerde onderzoekers kunnen daarmee de komende drie jaar hun wetenschappelijke ideeën verder uitwerken.

NWO Veni-subsidie

Een Veni-financiering bedraagt maximaal 250.000 euro en is één van de persoonsgebonden financieringsvormen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) om wetenschappelijk talent te bevorderen.

De wetenschappers doen onderzoek naar een breed scala aan onderwerpen. Deze beurs biedt jonge, veelbelovende onderzoekers de kans een vliegende start te maken met hun wetenschappelijke carrière.
Veni maakt onderdeel uit van NWO's Vernieuwingsimpuls; Veni, Vidi en Vici, gericht op de verschillende carrièrefasen van wetenschappers.

Dr. Ahmad Al-Jallad, Leiden University Institute for Area Studies / Leiden University Centre for Linguistics

De Arabische woestijnen zijn bezaaid met duizenden weinig begrepen oude inscripties bekend als de Thamudische inscripties. Het onderzoeksproject van Al-Jallad, 'The writing on the rocks: Thamudic and Arabia's linguistic past' is het eerste integrale onderzoek van dit corpus, uitgevoerd binnen de digitale geesteswetenschappen. Het toegankelijk maken van deze teksten zal ons begrip van de talen en de bevolking van pre-Islamitisch Arabië fundamenteel veranderen.

Dr. Thomas Fossen, Instituut voor Wijsbegeerte

Het onderzoeksproject van Fossen is getiteld 'Critical moments: How do events affect how we should judge the legitimacy of political authorities?' Het project onderzoek de vraag wat een overheid legitiem of illegitiem maakt? In dit perspectief speelt de betekenis van gebeurtenissen een cruciale rol in het oordelen over een overheid, en over de gepaste houding van burgers (gehoorzaamheid of verzet?).

Dr. Tsolin Nalbantian, Leiden University Institute for Area Studies

Het onderzoeksproject van Nalbantian, 'Connecting citizens: the fused identitites of Nusaybin, Turkey and Qamishle, Syria' onderzoekt de gedeelde connecties die er bestaan tussen Syrische en Turkse inwoners en gaat voorbij hun etnische, religieuze en nationale verschillen. Dit corrigeert zowel media- als historische afbeeldingen die essentiële verschillen tussen hen doen vermoeden, waardoor het huidige geweld in die regio rechtvaardigd wordt.