Fields Medal voor Leidse hoogleraar getaltheorie Manjul Bhargava

Hoogleraar getaltheorie Manjul Bhargava heeft een Fields Medal gekregen, ook wel de ‘Nobelprijs voor de wiskunde’ genoemd. Dat is woensdag 13 augustus 2014 bekend gemaakt. Bhargava is hoogleraar in Princeton en daarnaast sinds 2010 Stieltjes hoogleraar in Leiden. 'Alles wat hij aanraakt verandert in goud.'

Getaltheorie

Manjul Bhargava bezet de zogeheten Stieltjes leerstoel aan de Universiteit Leiden. Sinds 2006 geeft hij colleges in Leiden en doet hij hier onderzoek in samenwerking met ondermeer de Leidse hoogleraar Getaltheorie Hendrik Lenstra. ‘In de aanbevelingsbrieven voor zijn aanstelling werd over Bhargava gezegd dat alles wat hij aanraakt verandert in goud’, aldus Lenstra. In 2010 werd Bhargava in Leiden benoemd tot onbezoldigd hoogleraar Analytische algebraïsche getaltheorie. Bhargava (1974) studeerde cum laude af in de wiskunde en schreef vervolgens aan Princeton University een spraakmakend proefschrift waarin hij tot baanbrekende uitbreidingen kwam van de wet van Gauss voor binaire kwadratische vormen.

Volleerd musicus

Naast het feit dat Bhargava een van ‘s werelds toonaangevende wiskundigen is, is hij ook een volleerd muzikant; hij speelt de Indiase instrument ‘de tabla’ op professioneel niveau.

Meer onderscheidingen en benoemingen

Bhargava kreeg vele andere prestigieuze onderscheidingen, waaronder de Clay Research Award (2005), de SASTRA Ramanujan Prize (2005) en de AMS Frank Nelson Cole Prize in Number Theorie (2008). In Harvard, waar hij al tijdens zijn bachelorstudie onderwijs gaf, kreeg hij drie jaar achter elkaar dezelfde onderwijsprijs. In maart 2013 is Bhargava samen met de andere Leidse hoogleraren Frank den Hollander en Hendrik Lenstra toegetreden tot de ‘Inaugural Class of AMS Fellows’ van het ‘Fellows of the American Mathematical Society Program’.

Fields Medal

De Fields Medal, voor belangwekkende wiskundigen tot 40 jaar, wordt sinds 1936 eens in de vier jaar toegekend aan maximaal vier wiskundigen. Het gaat om de eer, het prijsbedrag van 15 duizend dollar staat in geen verhouding tot het miljoen van een echte Nobelprijs.