Farmacie & Natuurkunde in top 100 van de Shanghai Ranking

De Leidse Farmacie en Natuurkunde staan in de top 100 van de ‘Shanghai Ranking 2014’. Het onderzoeksveld Clinical Medicine & Pharmacy staat op plaats 30 en de discipline Physics op plaats 51-75.

Top 100

De Universiteit Leiden is met plaats 77 de op een na hoogst genoteerde Nederlandse universiteit in de Shanghai Ranking. Op deze ranglijst staan de 500 beste universiteiten ter wereld. In deze ranking, die officieel de Academic Ranking of World Universities (ARWU) heet, staat de Universiteit Leiden en disciplines van de faculteit traditiegetrouw in de top 100. De vier Nederlandse universiteiten die tot de honderd beste universiteiten wereldwijd behoren:

• Universiteit Utrecht (57)
  • Universiteit Leiden (77)
  • Rijksuniversiteit Groningen (82)
  • Vrije Universiteit (100)

Belangrijkste criteria

De onderzoekers in Shanghai bekijken jaarlijks meer dan 1000 universiteiten. De beste 500 nemen ze op in de ranking. Tot de belangrijkste criteria behoren het aantal publicaties van medewerkers van een universiteit in wetenschappelijke tijdschriften zoals Nature en Science, en het aantal onderscheidingen zoals Nobelprijzen en Fields Medals (een soort Nobelprijs voor de wiskunde) voor medewerkers en afgestudeerden.

Harvard op 1

Sinds jaar en dag staat de Amerikaanse Harvard University bovenaan. Cambridge is op nummer 5 de best presterende Europese universiteit. De hoogst scorende universiteit van Azië is die van Tokio, op plaats 21.

Zie ook