Michelle Sweering (17) beste wiskundemeisje van de wereld

De Nederlandse Michelle Sweering is op de Internationale Wiskunde Olympiade in Zuid-Afrika als beste meisje van de wereld geëindigd. Ze haalde als enige meisje een gouden medaille.

Het Nederlandse team werd onder andere begeleid door Birgit van Dalen die in 2011 promoveerde aan het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden, sindsdien vaste sponsor van de Wiskunde Olympiade.

De Internationale Wiskunde Olympiade vond plaats van 6 tot 13 juli in Kaapstad, Zuid-Afrika. Het Nederlandse team was dit jaar uitzonderlijk sterk: alle 6 leerlingen haalden een medaille. Op elk van de twee wedstrijddagen kregen de leerlingen drie opgaven van hoog wiskundig niveau waar ze vier en een half uur aan konden werken. Michelle was een van de slechts 15 deelnemers die de allermoeilijkste opgave wist op te lossen.