Roberta D'Alessandro benoemd tot Cavaliere dell'Ordine della Stella d'Italia

Professor Roberta D'Alessandro, werkzaam bij de opleiding Italiaanse taal en cultuur, is bekroond met een van de hoogste onderscheidingen van Italië: ze is nu een Ridder van de Orde van de Ster van Italië (Cavaliere dell'Ordine della Stella d'Italia). D'Alessandro kreeg het nieuws op 2 juni te horen van de Italiaanse ambassadeur in Nederland, H.E. Francesco Azzarello.

Italiaanse dialecten

De onderscheiding werd toegekend door een decreet van de Italiaanse president, H.E. Giorgio Napolitano, als erkenning voor haar uitstekende academische verdiensten in wetenschappelijk onderzoek en vooral voor haar onderzoek naar Italiaanse dialecten en academische activiteiten in zowel Nederland als in zeer prominente universiteiten wereldwijd.

De ambassadeur noemde D'Alessandro een 'voorbeeld van een uitstekende Italiaanse academicus die prestige brengt naar haar land van herkomst'.

D'Alessandro stuurde verschillende projecten over Italiaanse dialecten aan en heeft haar werk gepresenteerd op belangrijke academische locaties wereldwijd. Ze is tevens lid van de Jonge Akademie van Nederland en van de Global Young Academy.