Grondwerk voor de E-ELT begonnen

Op feestelijke wijze is een begin gemaakt met het grondwerk voor ESO’s European Extremely Large Telescope (E-ELT). Op donderdag 19 juni werd een deel van de 3000 meter hoge berg Cerro Armazones opgeblazen om de top, waarop de grootste optische/infraroodtelescoop ter wereld komt te staan, te kunnen egaliseren.

Ceremonie

De ceremonie op de Paranal-sterrenwacht, twintig kilometer van de plek van de explosie, werd bijgewoond door vooraanstaande gasten uit zowel Chili als de ESO-lidstaten, alsmede vertegenwoordigers van de lokale gemeenschappen, hoge functionarissen van het project en ESO-staf.

Het geheel stond onder leiding van de Nederlandse Directeur Generaal, Tim de Zeeuw, tevens hoogleraar aan de Universiteit Leiden. In zijn speech memoreerde hij het feit dat die dag precies 30 jaar geleden Van Dishoeck en De Zeeuw beiden promoveerden in Leiden, onder toeziend oog van twee van de ESO founding fathers, Jan Oort en Adriaan Blaauw.

Het startschot werd gegeven door Jorge Maldonado, de Chileense onderminister van nationale middelen.
Tijdens de ceremonie blies het Chileens bedrijf ICAFAL Ingeniería y Construcción S.A. een deel van de top van Cerro Armazones, waarbij ongeveer 5000 kubieke meter gesteente loskwam.

Werkzaamheden

Dit is slechts het begin van de omvangrijke egalisatiewerkzaamheden die ruimte moeten maken voor de 39-meter telescoop en zijn enorme koepel. Voor het 150 bij 300 meter grote platform van de E-ELT zal in totaal 220.000 kubieke meter moeten worden verwijderd.
De civiele werkzaamheden op Cerro Armazones zijn in maart 2014 begonnen en zullen naar verwachting zestien maanden in beslag nemen. Ze omvatten de aanleg en het onderhoud van een verharde weg, de bouw van het platform op de top en de bouw van een dienstgeul naar de top.

Eerste licht in 2024

Naar verwachting zal de E-ELT in 2024 zijn eerste licht opvangen, om vervolgens de grootste astronomische uitdagingen van onze tijd aan te pakken. De reuzentelescoop, die ‘het grootste oog op de hemel’ te wereld zal zijn, zal naar verwachting volkomen onbekende delen van het heelal ontsluiten.

Meer informatie

ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Zij wordt ondersteund door vijftien landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerpen, bouwen en beheren van grote sterrenwachten die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen.

ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staan ESO’s Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld, en twee surveytelescopen: VISTA werkt in het infrarood en is de grootste surveytelescoop ter wereld en de VLT Survey Telescope is de grootste telescoop die uitsluitend is ontworpen om de hemel in zichtbaar licht in kaart te brengen.

ESO is ook de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste astronomische project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de 39-meter Europese Extremely Large optical/near-infrared Telescope (E-ELT), die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.