Eveline Crone en het puberbrein bij PS|theater

Op 3, 4 en 5 juni speelt PS|theater met 80 pubers 'De hoop van Leiden'. Neurowetenschapper Eveline Crone verschafte het inzicht in het puberbrein. Wat gebéurt er toch in dat hoofd? Slaande deuren, uitbarstingen uit het niets, en het volgende moment weer poeslief, maar toch wéér vergeten die tas op te ruimen, en paniek over een te lang uitgesteld boekverslag.

Kwetsbaarheden en unieke mogelijkheden puberteit

Lang is de puberteit en adolescentie een slecht begrepen periode geweest. Eveline Crone belicht niet alleen de kwetsbaarheden, maar ook de unieke mogelijkheden van de puberteit. In haar Brain & Development Lab maakt de hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie gebruik van een techniek om de hersenactiviteit in kaart te brengen. Met deze fMRI-techniek heeft Crone ontdekt dat de hersenen die belangrijk zijn voor cognitieve controle enerzijds en emotionele ontwikkeling anderzijds in een verschillend tempo ontwikkelen. De emotionele hersengebieden lopen vaak voor op de controlerende hersengebieden. Deze recente bevindingen werpen een nieuw licht op deze unieke levensfase.

Met 80 pubers dwalen door de krochten van het puberbrein

Het Leidse theatergezelschap PS|theater verdiept zich in de wereld en de dromen van de pubers van nu. Hoe denkt de volgende generatie in een wereld van whatsapp, gamen en shoppen, dat zij er over 10 jaar voor staan? Beseffen de jongeren zelf dat zij de toekomst in handen hebben? En als je hersenen nog groeien, waar groeien ze dan naar toe? Om daar achter te komen, neemt het PS|theater een duik in het puberbrein.

80 jongeren van het Da Vinci College en Jeugdsymfonieorkest Rijnland werken mee aan de voorstelling De Hoop van Leiden. De jongeren zullen het publiek uitdagen om een kijkje in hun hoofd te nemen, om te dwalen door hun linker en rechter hersenhelft en er zo stapje voor stapje achter te komen wat de utopieën zijn die zich in de krochten van het puberbrein ontwikkelen.

Met de wetenschappelijke input van het Brain & Development Lab

Dat dwalen door het puberbrein zal het publiek letterlijk ervaren in de Leidse Schouwburg. In de orkestbak, de laad- en losplek, de kantoren, de kleedkamers en alle plekken die het publiek anders niet te zien krijgt, spelen zich scènes af, staan installaties en wordt muziek gemaakt. Allemaal uitgevoerd door de jongeren zelf en professionals. met de wetenschappelijke input van het Brain & Development Lab van Eveline Crone aan de Universiteit Leiden.

Eveline Crone

(15 mei 2014 / bron: PS|theater)

De hoop van Leiden

Voorstelling 3, 4 en 5 juni
PS|theater speelt De Hoop van Leiden op dinsdag 3, woensdag 4 en donderdag 5 juni, om 16.00 uur en om 20.00 uur, Leidse Schouwburg, Oude Vest 43.

Crowdfunding
Met crowdfunding wil PS|theater de kostuums van de 80 jongeren uit de voorstelling bekostigen. Daarvoor heeft Eveline Crone op 18 mei een lezing gegeven over de hersenontwikkeling van pubers.
Ook bijdragen aan De hoop van Leiden?

Zie ook

Laatst Gewijzigd: 05-06-2014