‘Zwaartekracht bestaat niet’, 20 mei boekpresentatie door prof.dr. Vincent Icke

Vincent Icke, Leids hoogleraar theoretische astrofysica, presenteert op 20 mei zijn nieuwe boek 'Zwaartekracht bestaat niet'. Het boek volgt het historische pad van de meest briljante theorieën in de natuurkunde en de mensen die deze maakten: de algemene relativiteitstheorie en de kwantumveldentheorie.

De paden van deze zeer succesvolle beschrijvingen van het Heelal kruisen elkaar. Waar de theorieën botsen, dooft het licht dat zij werpen op het begrijpen van onze wereld. Kunnen ze worden samengevoegd tot een enkele theorie? Een dergelijke theorie betekent niet alleen dat zwaartekracht ‘vervalt’, maar ook dat de bestaande opvattingen over de wisselwerking tussen deeltjes moeten worden vervangen door iets nieuws.

Niemand heeft het antwoord tot nu toe. Waar zitten de aanwijzingen? In theorie, in proeven, wiskunde of kosmologie? Is de belangrijkste natuurkundige vraag van onze tijd te moeilijk, of groeit het antwoord al in de geest van een jonge vrouw of man ergens ter wereld? Over dit alles laat Icke zijn licht schijnen in deze fraai vormgegeven, rijk geïllustreerde uitgave.

‘Zwaartekracht bestaat niet’ verschijnt tegelijk met de Engelstalige uitgave Gravity Does Not Exist (Chicago University Press).
In dit rijk geïllustreerde en fraai uitgevoerde boek verkent Sterrenkundige Vincent Icke de hoofdvragen voor de natuurkunde en kosmologie in de 21e eeuw.

Presentatie en lezing

Datum: Dinsdag 20 mei
Tijd: 16:00 uur
Locatie: Theaterzaal Science Center NEMO
Aanmelden: Gratis, per e-mail

Op 5 juni geeft Vincent een lezing erover in boekhandel van Stockum aan de Breestraat, vanaf 19.00 uur. Deze voordracht zal ook live op DailyChanneltv te zien zijn.

Over Vincent Icke

Vincent Icke is hoogleraar theoretische astrofysica aan Universiteit Leiden, bijzonder hoogleraar kosmologie aan de Universiteit van Amsterdam, beeldend kunstenaar en publicist. Naast zijn wetenschappelijk werk is Icke actief betrokken bij de popularisatie van de wetenschap. Hij verschijnt met regelmaat in allerlei media om actuele gebeurtenissen in een breder, wetenschappelijk verantwoord perspectief te plaatsen.

Booktrailer