Tazuko van Berkel ontvangt 260 jaar oude wetenschapsprijs

De 260 jaar oude wetenschappelijke prijs van het Legatum Stolpianum wordt dit jaar toegekend aan twee goed geschreven historische studies van hoge kwaliteit, met actuele betekenis. Een van de winnaars is de Leidse classica Tazuko van Berkel.

Muntgeld in Athene

Tazuko van Berkel ontvangt de pijs voor haar studie over de impact van de introductie van muntgeld in het Athene van de oudheid op de wijze waarop over vriendschap, philia, wordt gesproken. Ook vandaag nog een relevante vraag: Wat gebeurt er wanneer sociale interactie beschreven wordt met economische metaforen? Van Berkel is in 2012 in Leiden gepromoveerd op de studie The Economics of Friendship: Changing Conceptions of Reciprocity in Classical Athens. De handelseditie van het proefschrift is in voorbereiding.

Egil Asprem, werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam, is de andere winnaar. Hij ontvangt de prijs voor een studie over natuurkunde, parapsychologie en esoterie in de eerste decennia van de wintigste eeuw.

Op vrijdag 16 mei 2014 zullen de prijzen worden uitgereikt in de Senaatskamer van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden.

Legatum Stolpianum

De prijs ingesteld in het testament van Jan Stolp in 1753, is een van de oudste wetenschappelijke prijzen in Europa. Jaarlijks werd een prijsvraag uitgeschreven; het ene jaar over de vraag wat we met behulp van rede en empirie over God kunnen weten, het andere jaar over de redelijkheid van de ethiek. In de traditie van de Verlichting ging het om geloof, wetenschap, én beschaving. Overeenkomstig het testament van Jan Stolp bestaat de jury uit Leidse hoogleraren uit verschillende disciplines – naast een theoloog ook een filosoof, een jurist, een medicus, een natuurwetenschapper, en een hoogleraar uit de letteren. Het Legatum Stolpianum is in 1959 overgegaan tot het eens in de vijf jaar toekennen van de toekenning van een prijs voor werk dat in de voorafgaande jaren is verschenen.