Rubiconsubsidie voor Louk Rademaker

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft een Rubiconsubsidie toegekend aan het onderzoeksproject van de Leidse natuurkundge Louk Rademaker. De subsidie stelt hem in staat onderzoek te doen aan een gerenommeerde onderzoeksinstelling in het buitenland.

Sterk fluctuerende fases in gefrustreerde oxidische materialen
Dr. Louk Rademaker gaat twee jaar onderzoek doen aan het Kavli Institute for Theoretical Physics, University of California, Santa Barbara, California (US).
Frustratie treedt op bij een discrepantie tussen de werkelijkheid en de gewenste toestand. Dit effect bestaat ook op complex oxidische materialen zoals de nikkelaten en ‘spin ijs’- materialen. In dit onderzoek worden fluctuaties onderzocht die uit frustratie voortkomen.

Over Rubicon

Doel van het Rubicon-programma is talentvolle onderzoekers bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten van KNAW en NWO na voltooiing van hun promotie voor de wetenschap te behouden. Rubicon biedt recent gepromoveerde wetenschappers de mogelijkheid ervaring op te doen aan een buitenlands topinstituut (maximaal twee jaar) of aan een excellent Nederlands onderzoeksinstituut (één jaar).

De Rubiconsubsidie is vernoemd naar de rivier de Rubicon. Julius Caesar stak deze rivier over voordat hij aan zijn zegereeks begon die leidde tot de uitspraak ‘veni, vidi, vici’. De Rubiconsubsidie gaat vooraf aan de Veni-subsidie.

Meer over de Rubicons