Professor Richard Gill bij TEDxFlanders "Statistical Errors in Court"

Richard Gill, hoogleraar Statistiek bij de Universiteit Leiden, heeft onlangs een voordracht gegeven “Statistical Errors in Court” tijdens een recent evenement van TEDx Vlaanderen. Hij spreekt over de zaak Lucia de Berk, een verpleegster die, op basis van met name statistisch materiaal, schuldig werd bevonden aan verschillende moorden.

Prof. Gill is o.a. bekend vanwege zijn statistische weerlegging van het bewijs waarmee Lucia de Berk werd veroordeeld , wat uiteindelijk heeft geleid tot haar vrijlating. Ondersteund door zijn presentatie ‘murder by numbers’, legt prof. Gill tijdens zijn voordracht uit hoe statistische analyses werden gebruikt als bewijs bij de veroordeling van Lucia de Berk en met name wat er verkeerd ging. Onderzoek naar wat er misging in de statistische bewijsvoering is essentieel om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Bekijk de video hier.