Leidse student-ondernemers winnen prijs voor anti identiteitsfraude-app

Met hun eigen bedrijf hebben Bas van Stein en Tom Groentjes, (oud)-studenten van de masteropleiding Computer Science, een prijs gewonnen in de Hackathon wedstrijd van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij ontwikkelden de app ‘Dual Trust’ waarmee identiteitsfraude preventief wordt aangepakt. De prijs bestaat uit 500 euro en deelname aan het offertetraject bij Binnenlandse Zaken.

De app 'Dual Trust'

Bedrijven en instanties hebben gegevens van burgers nodig. Burgers voeren die gegevens in via de website van ‘Dual Trust’ en identificeren zichzelf door middel van vragen en tests. De gegevens die zij invullen worden door ‘Dual Trust’ gecontrolleerd in databases van de overheid en doorgestuurd naar het betreffende bedrijf of instantie.

De app van Van Stein en Groetjes pakt identiteitsfraude preventief aan door niet alleen de gebruiker zich te laten identificeren maar ook het aanvragende bedrijf. Een systeem vergelijkbaar met online betalingen via Ideal. De naam van de app ‘Dual Trust’ geeft vertrouwen bij de burger over waar informatie heen gaat, en geeft vertrouwen bij het bedrijf/instantie dat zij accurate data krijgen.

De identificatiemethoden:

• gezichtsherkenning
• stemherkenning
• handtekening herkenning
• vraag naar adres
• vraag naar het Burger Survice Nummer
• vraag naar het Burger Survice Nummer van ouders of andere naaste familie
• vraag naar de geboorteplaats
• 3D gezichtsherkenning

Over Hackathon

Door enerzijds potentiële fraudeurs in kaart te brengen en anderzijds burgers tools te geven waarmee ze hun identiteit beter kunnen beschermen gingen de deelnemers van Hackothon-wedstrijd fraude met publieke middelen te lijf met state-of-the-art IT tools.

De teams kregen toegang tot geanonimiseerde datasets van verschillende basisregistraties, zoals de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens) en het Register paspoort vermissing. Vervolgens bekeken ze of deze registraties goed in elkaar zitten en hoe deze beter gebruikt kunnen worden door zowel de overheid als burgers om de identificatie van personen zo betrouwbaar mogelijk te maken.

De wedstrijd vond plaats op zaterdag 12 en zondag 13 april 2014.