Lezing Nobelprijswinnaar Chemie professor Dan Shechtman

Dan Shechtman, Nobelprijswinnaar Chemie 2011, geeft op woensdag 19 februari 2014 bij de Universiteit Leiden een lezing over zijn ontdekking van quasikristallen.

In zijn lezing behandelt Shechtman zijn ontdekking van quasikristallen, een materiaal waarvan niemand dacht dat het zou kunnen bestaan. Daarnaast besteedt hij aandacht aan de rol die elektronenmicroscopie bij zijn ontdekking heeft gespeeld. Shechtmans voordracht is getiteld: Quasi-periodic crystals – a paradigm shift in crystallography.

Veel weerstand tegen ontdekking

Shechtman is hoogleraar aan de Technion Israel Institute of Technology in Haifa. Zijn baanbrekende onderzoek deed hij in 1982. Op 8 april van dat jaar ontdekte hij de zogeheten icosaëdrische fase, de start van onderzoek op het gebied van quasikristallen. Zijn ontdekking stuitte in eerste instantie op veel weerstand en leidde er zelfs toe dat hij werd verzocht zijn onderzoeksgroep te verlaten. Nadat bleek dat de kwaliteit van zijn ontdekking onomstotelijk was, volgde wereldwijd erkenning. In 2011 werd Shechtmans werk bekroond met de toekenning van de Nobelprijs voor de Chemie.

Bij zijn universiteit is Shechtman verkozen tot ‘permanent beste docent’. In januari tekenden het LUMC, de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen en Technion een overeenkomst om nauwer samen te werken in onderwijs en onderzoek.

De lezing: waar en wanneer

De lezing is openbaar toegankelijk; aanmelden is niet nodig. Gastheer is dr. Vincenzo Vitelli, universitair hoofddocent theoretische natuurkunde. Geïnteresseerden zijn van harte welkom op woensdag 19 februari 2014 vanaf 16.15 uur. De lezing start om 16.30 uur en vindt plaats in Collegezaal C1 van de Gorlaeus Laboratoria van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, Einsteinweg 55, Leiden.

Zie ook