Roberta D'Alessandro benoemd tot lid Global Young Academy

Per 20 januari 2014 is Prof.dr. Roberta D'Alessandro, werkzaam aan het Leiden University Centre for Linguistics, benoemd tot lid van de Global Young Academy (GYA). De GYA is een platform voor excellente jonge wetenschappers uit heel de wereld en bestaat momenteel uit 155 leden.

Global Young Academy

De GYA is opgericht door de IAP: the Global Network of Science Academies en het World Economic Forum. Leden van de GYA komen samen om onderwerpen van mondiaal belang aan te pakken en hun wetenschap in te zetten om een betere wereld te creëren. De leden worden geselecteerd op basis van het topniveau van hun wetenschap en hun inzet in het onderzoek. Ze worden geselecteerd voor een periode van vier jaar, waarna zij de alumni status krijgen. Van de leden wordt verwacht dat zij actief bijdragen aan de doelen en activiteiten van de organisatie. Volgens de GYA zijn zij de voorhoede van de internationale jonge wetenschappers beweging en vormen ze een sterke stem om de mondiale ontwikkeling te beïnvloeden voor een meer doeltreffende wetenschap over de hele wereld. De GYA ontwikkelt een aantal projecten gericht op het verbeteren van de effectiviteit van de wetenschap, ook in ontwikkelingslanden, door jonge wetenschappers uit verschillende landen met elkaar in contact te brengen.

Het is nog niet helemaal zeker, maar D'Alessandro gaat waarschijnlijk werken aan de bestaande projecten 'Research policies for women' en ' Developing countries to contrast brain drain'. Daarnaast wil ze graag starten met twee nieuwe projecten, namelijk het project 'EU and world research in Humanities' en een 'global guide' voor internationale onderzoekers, een 'alles-wat-je-moet-weten' om te beginnen met werken in het buitenland.