C.J. Kokprijs voor proefschrift W. Duivesteijn

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen op 7 januari jongstleden is bekend gemaakt dat Wouter Duivesteijn het beste proefschrift van 2013 heeft geschreven.

Wouter kreeg de prijs voor zijn proefschrift 'Exeptional model mining'. Hij kreeg de prijs vanwege zijn nieuwe, praktische en breed toepasbare methoden om vragen op het gebied van data mining te beantwoorden. Elke methode wordt geïllustreerd met voorbeelden uit de biologie, economie, medicijnen enz. Wouter beschrijft ook een statistische analyse om toevallige eigenschappen van datasets te vermijden. Het proefschrift is zeer duidelijk beschreven en direct bruikbaar voor iedereen die datasets moet bestuderen.

Wouter startte zijn promotieonderzoek in 2009, onder begeleiding van Arno Knobbe en met promotor Joost Kok. Wouter promoveerde in september 2013.

De commissie voor de C.J. Kokprijs bestond dit jaar uit de hoogleraren Bas Edixhoven, Marcellus Ubbink, Johan Memelink , Gerard Nienhuis en Ad IJzerman.

Voor de prijs waren genomineerd: Alireza (Leidse Sterrewacht), Mihailo Čubrovic (Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde), Frits Veerman (Mathematisch Instituut), Youngkook Kwon (Leiden Institute for Chemistry), Louise von Stechow (Leiden Academic Center for Drug Research), Michiel van der Vaart (Institute of Biology Leiden) en Ralph Buij (Centrum voor Milieuwetenschappen).