Marjolein Soethoudt wint Unilever Research Prijs 2013

Marjolein, Masterstudente Bio-Pharmaceutical Sciences, deed haar onderzoek op het raakvlak van de chemie en biologie naar zowel nieuwe medicijnen tegen diabetes als de mogelijke bijwerkingen ervan. Soethoudt ontdekte bovendien een manier om fouten bij medicijnontwikkeling in de toekomst te voorkomen. Op 28 november nam zij de prijs van 2500 euro in ontvangst.

Marjolein focuste in het eerste deel van haar onderzoek op de gewenste effecten van medicijnen. Marjolein synthetiseerde en testte potentiƫle medicijnen voor de behandeling van type 2 diabetes. In het tweede deel van haar onderzoek onderzocht Marjolein de blokkade van kaliumkanalen door medicijnen, wat kan leiden tot gevaarlijke bijwerkingen op de functie van het hart. Door specifieke remmers te synthetiseren, ontdekte Marjolein welke moleculaire substructuren ontweken moeten worden bij de ontwikkeling van toekomstige nieuwe medicijnen.

De komende jaren gaat Marjolein als PhD student wetenschappelijk onderzoek doen naar anti-targets en cannabinoide receptoren, in een multidisciplinair onderzoeksproject op het raakvlak van de Bio-Farmaceutische Wetenschappen en de fundamentele chemie.

Selectieprocedure

Marjolein studeerde in oktober 2013 cum laude af met een gemiddeld eindcijfer van een 8.5 en werd door de faculteit wiskunde en natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden geselecteerd als beste masterstudent.

Unilever Research Prijs

De Unilever Research Prijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Unilever Research & Development Centre in Vlaardingen aan 13 Nederlandse studenten voor hun excellente onderzoek op het gebied van chemie, biologie, biotechnologie, agrarische wetenschappen, werktuigbouwkunde en sociale wetenschappen. Met de prijs wil Unilever de veelbelovende studenten aanmoedigen om zich nog verder te ontwikkelen in wetenschappelijk onderzoek. Goed onderzoek is immers de bakermat voor baanbrekende innovaties.