Stéphanie van der Pas wint ASML Afstudeerprijs Wiskunde voor analyse nieuwe onderzoeksmethode

Op 29 november ontvangt Stéphanie van der Pas de ASML Afstudeerprijs voor Wiskunde bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem. Ze bewees dat een nieuwe methode om een onderzoeksmodel te kiezen beter werkt dan de gebruikelijke standaardmethode.

Aan de meest gebruikte modelselectiemethode, de hypothesetoets, kleven enkele nadelen. Ze bewees wiskundig dat het switchcriterium, een Bayesiaanse selectiemethode flexibeler is dan de bekende standaardmethode. Ze keek naar consistentie, robuustheid tegen optioneel stoppen en naar risico-optimaliteit. De nieuwe methode bleek na veel berekeningen en het formuleren van een bewijs van twaalf pagina’s op meerdere vlakken goed uit de bus te komen.

Door collega-statistici en door de jury wordt het afstudeerwerk van Stéphanie beschouwd als een wiskundig hoogstandje. De jury roemt haar elegante wiskundige redeneringen die buiten de standaardmethodes in het vakgebied gaan.

Sinds haar afstuderen werkt Stéphanie als PhD student op het Mathematisch Instituut.