Manon van der Heijden benoemd tot hoogleraar Comparative Urban History

Manon van der Heijden is per 1 oktober 2013 benoemd tot hoogleraar Comparative Urban History aan de Universiteit Leiden bij het Instituut voor Geschiedenis.

Zij gaat zich bezighouden het onderzoek naar stadgeschiedenis in vergelijkend perspectief. De leerstoel sluit aan bij de kernthema’s van sociaal-economische geschiedenis aan de Universiteit Leiden: migratie, gender, economische ontwikkeling en urbanisatie, zowel binnen als buiten Europa. Haar onderzoek zal zich de komende jaren vooral richten op het terrein van de stedelijke criminaliteit en sociale controle vanaf de vroegmoderne periode tot in de moderne tijd.

Stedelijke criminaliteit

Manon van der Heijden over stadsgeschiedenis: “Ik hoop met deze leerstoel de minder sterke traditie in Nederland op het terrein van criminaliteit en sociale controle te versterken en het onderzoek naar stedelijke criminaliteit te verbinden met de sociaal-economische geschiedenis in Europees en mondiaal-vergelijkend perspectief. Vanwege het vroege en typische urbanisatiepatroon is Nederland een uitstekende casus om ontwikkelingen in en buiten Europa mee te vergelijken”.

Onderwijs door samenwerking

Wat het onderwijs betreft hoopt Van der Heijden dat de leerstoel de interactie tussen lokale geschiedenis en het wetenschappelijke onderzoek zal bevorderen. Ze wil het onderzoek naar lokale stadsgeschiedenis in vergelijkend perspectief stimuleren door middel van BA- en MA- colleges aan studenten en door samenwerking tussen de Universiteit van Leiden en stedelijke instellingen, zoals het Regionaal Archief Leiden, het Leids Jaarboekje en de onlangs opgerichte Stichting Historisch Leiden.

Van der Heijden studeerde maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en promoveerde daar in 1998 op het stedelijke huwelijksrecht. Na haar promotie deed zij onderzoek naar vroegmoderne stadsfinanciën aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Tussen 2005 en 2010 leidde zij het NWO VIDI project Civil Services and Urban Communities, 1500-1800. In 2012 startte zij met het VICI project Crime and Gender 1600-1900: A Comparative Perspective ( www.crimeandgender.nl). Zij is sinds 2006 werkzaam aan de Universiteit Leiden.