Eveline Crone geïnstalleerd als KNAW-lid

Hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie Eveline Crone is geïnstalleerd als lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Van 2008 tot 2013 was Crone lid van De Jonge Akademie. Momenteel is zij het jongste KNAW lid.

Urruh urruh krr

Crone is zes weken geleden moeder geworden van haar tweede kindje. 'Sinds deze week kan hij ook een beetje praten', vertelt ze wanneer ze zichzelf voorstelt als nieuw KNAW-lid. 'Hij zegt ‘urruh urruh krr’. Ik hoopte natuurlijk dat dat komt doordat ik zoveel tegen hem praat. Maar toen las ik in een studie hierover dat kinderen van ouders die niet kunnen praten ook na zes weken ‘urruh urruh krr’ zeggen. Blijkbaar hebben baby’s een systeem in hun hersenen waardoor zij automatisch de eerste pogingen tot praten ontwikkelen.'

Onderzoek biedt handvatten voor interventies

Crone vertelt hoe haar ervaringen met betrekking tot het moederschap aanhaken bij het onderzoek dat ze doet. 'Wij onderzoeken hoe en wanneer kinderen gedrag ontwikkelen waarmee ze zich uiteindelijk staande houden in een complexe maatschappij. Vragen waar wij ons mee bezig houden zijn bijvoorbeeld: wanneer  leren kinderen hun impulsen te beheersen? Hoe denken  jongeren na over hun eigen belang en dat van anderen? En hoe worden uiteindelijk vriendschappen en relaties gevormd? Nu is voor ons de uitdaging om de bandbreedte in deze ontwikkeling te onderzoeken.' Hierbij kijkt Crone naar factoren als het effect van training, de invloed van ouders en de relatieve plasticiteit van vaardigheden. Het uiteindelijke doel is om handvatten te bieden voor de verbetering van interventies op allerlei maatschappelijke gebieden, zoals op scholen, in jeugdrecht en in de gezondheidszorg.

Lidmaatschap voor het leven

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 30 september zijn zeventien nieuwe leden geïnstalleerd. KNAW-leden worden voor het leven benoemd. Zij worden gekozen op basis van hoogwaardige wetenschappelijke prestaties. Leden wisselen kennis uit en debatteren over wetenschappelijke onderwerpen, wetenschapsbeleid en vraagstukken op het gebied van wetenschap en samenleving.

(1 oktober 2013/ Lizet Ketelaar)

Zie ook

Laatst Gewijzigd: 01-10-2013