Elsevier-onderzoek: Leiden beste brede universiteit

Uit het onderzoek De beste studies 2013 van weekblad Elsevier blijkt dat de Universiteit Leiden de meeste opleidingen heeft waar studenten tevreden over zijn. Dit maakt Leiden tot de best presterende brede universiteit van Nederland.

Beste bacheloropleidingen

Hoogleraren beoordelen Bio-Farmaceutische Wetenschappen en Wiskunde als beste opleiding, net als Rechtsgeleerdheid. Al jaren lang worden deze opleidingen als beste beoordeeld.
Negen Leidse opleidingen worden in het Elsevieronderzoek als beste van Nederland aangemerkt, hetzij door de studenten, hetzij door de hoogleraren op het betreffende vakgebied. Alleen Culturele antropologie / ontwikkelingssociologie wordt door zowel studenten als hoogleraren als beste bestempeld.
De studenten wezen verder Notarieel recht, Criminologie, Biomedische wetenschappen en Griekse en Latijnse talen en culturelen als beste aan.

Beste masteropleidingen

Studenten zetten Physics en Life Science & Technology (LST) op de eerste plaats, net als Biomedische wetenschappen, Notarieel recht en Rechtsgeleerdheid. Ook deze opleidingen worden vaker als beste beoordeeld.

De masteropleidingen hebben van Elsevier maar één oordeel meegekregen, dat van de studenten.

Diversiteit

Er worden veel meer master- dan bacheloropleidingen aangeboden. Dat Leiden minder beste masters dan beste bachelors heeft, is wel opvallend maar niet onlogisch: dit beeld is over de hele linie voor alle universiteiten te zien. De diversificatie in de masters is zo groot dat heel veel masters volgens de onderzoekers niet onderling te vergelijken zijn; er zijn heel veel zogenoemde unica, masteropleidingen die maar op één universiteit worden gegeven. Alleen de masters die met andere te vergelijken zijn, doen mee in de ranking.

Meer over het onderzoek en de resultaten

230.000 studenten

Voor het onderzoek ondervroegen Elsevier en onderzoeksbureau ResearchNed meer dan 230.000 studenten en ongeveer 2.000 hoogleraren en universitair docenten in respectievelijk de Nationale Studenten Enquête en de Elsevier Faculty Rating. 147 bachelor- en 388 masteropleidingen aan universiteiten werden met elkaar vergeleken.