Topsector Chemiebeurs voor drie talentvolle Leids/Delftse chemiestudenten

Drie Leids/Delftse talentvolle eerstejaarsstudenten Molecular Science & Technology Tshego Epema, Myrthe Crombaghs en Joost Nijskens, hebben afgelopen maandag de Topsector Chemiebeurs ontvangen. Dankzij hun hoge score op het eindexamen en hun capaciteiten om een ambassadeursrol voor de chemie te kunnen vervullen, ontvangen zij tijdens hun bachelorstudie jaarlijks een toelage van 5000 euro.

In totaal hebben 27 hbo en 15 wo chemiestudenten de beurs gekregen in aanwezigheid van Jet Bussemaker, minister van Onderwijs. Dit jaar konden op initiatief van de Nederlandse Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) voor het eerst landelijk, universitaire bachelorstudenten meedingen voor de beurs.

Meer chemiestudenten en meer chemie werknemers

De beurs is in het leven geroepen door de Topsector Chemie in samenwerking met een aantal onderwijsinstellingen en chemiebedrijven in Nederland om de chemiesector meer te promoten. Het doel is dat meer scholieren kiezen voor een chemiestudie en dat meer afgestudeerde chemiestudenten kiezen voor een baan in de chemische sector. Dit is noodzakelijk om het verwachte tekort aan bèta’s en technici terug te dringen, de sector voorziet een tekort van 30.000 werknemers chemie in het jaar 2020.

De beurs valt binnen het Techniekpact om studenten techniek, technologie en bètawetenschappen te binden aan het bedrijfsleven. Dit pact heeft als doel de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in deze sectoren te verbeteren en daarmee het tekort aan personeel terug te dringen.