Fietsen voor een frikandel in de Nacht van Kunst en Kennis

In de Nacht van Kunst en Kennis op 14 september, kun je in Leiden op diverse plaatsen terecht voor een shot kunst en kennis. Maar dan is toch al de finale van IG Nobel, die mini-lezinkjes over onderzoek? Inderdaad. Past naadloos in het festival.

Fietsen voor een frikandel

Het gebeurt allemaal op zes locaties: drie musea, twee podia en het voormalig natuurhistorisch museum aan de Raamsteeg. De Universiteit Leiden is partner in het festival. Leidse wetenschappers duiken dus op diverse plaatsen op. In het Boerhaavemuseum is van alles te beleven: natuurkundestudenten vertonen in Dexter’s Lab hun kunsten met koude temperaturen. Wil je een frikandel, dan moet je eerst op de fiets elektriciteit opwekken voor de frituurpan. En je kunt er naar nachtcolleges luisteren. Van onder anderen Carlo Beenakker (Hoe verandert quantumfysica ons leven?), Bernard Hommel (Robotica) en Ewine van Dishoeck (Is er water op Mars?). Nico Dijkshoorn becommentarieert de lezingen in columns van twee minuten.

Wie is de beste?

In de Stadsgehoorzaal nemen de twee IG Nobel 24/7-finalisten het tegen elkaar op. Je onderzoek uitleggen in 24 seconde en er vervolgens een samenvatting van 7 woorden van geven. Wie kan dat beter? De jonge theoretisch fysicus dr. Wessel Valkenburg of de gearriveerde evolutiebioloog prof. Menno Schilthuizen?

Wetenschapsrestaurant

In Museum Volkenkunde staan diverse onderwerpen op het programma, waaronder voedsel en wetenschap. Een verrassend aantal Leidse wetenschappers houdt zich op enigerlei wijze met eten bezig. Bezoekers leren van alles over gezond en bijzonder eten. Ze kunnen sprinkhanen eten, bacteriën proeven en moleculair koken, en luisteren naar korte presentaties over eten en de rituelen die met eten samenhangen.

Levenslicht in het Science Café Leiden

Er treden ook Leidse wetenschappers op in het Science Café Leiden, eveneens in Museum Volkenkunde. Het thema van het Café is: Levenslicht. Wat is leven en welke relatie is er tussen geest en lichaam? Op elk van de Leidse wetenschapsgebieden wordt vanuit de eigen invalshoek naar het antwoord op deze vragen gezocht.

Utopie of nie?

In de Lakenhal treedt hoogleraar moderne kunst Rob Zwijnenberg aan in de show Utopie of nie?, georganiseerd in samenwerking met de Volkskrant. De presentatie is in handen van de Leidse filosoof Victor Gijsbers.

Verder zijn er op de locaties muziek, literatuur, theater, dans en natuurlijk overal drankjes. De Nacht wordt afgesloten met een afterparty in de Stadsgehoorzaal, waar tot in de vroege uurtjes de voeten van de vloer kunnen.

Locaties en entree

De locaties zijn Museum De Lakenhal, Museum voor Volkenkunde, Raamsteeg 2, de Leidse Schouwburg, de Stadsgehoorzaal en Museum Boerhaave. Het initiatief komt van Leiden Marketing en Cultuurfonds Leiden. Een passe-partout kost 10 euro, voor de snelle beslissers zelfs maar 7,50.

(23 juli 2013/CH)

Zie ook