‘Positivity VII’; groot internationaal wiskundecongres door Leiden en Delft

De Universiteit Leiden organiseerde de afgelopen week samen met de TU Delft een groot wiskundecongres over het vakgebied ‘Positivity’. Iedere twee jaar ontmoeten de onderzoekers op dit vakgebied elkaar bij de `Positivity'-congressen om hun nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen uit te wisselen en hun netwerken uit te breiden en te versterken.

Positiviteit

Positiviteit speelt een rol in veel wiskundige modellen. Concentraties, populatiegroottes, kansdichtheden en hoeveelheden productiemiddelen zijn bijvoorbeeld positief en dat geeft een speciale structuur aan de modellen waarin zij voorkomen. Het vakgebied `Positivity’ bestudeert zulke modellen en de daarmee samenhangende abstracte theorie. Geordende vectorruimten, vectorroosters en positieve operatoren zijn typische kernbegrippen.

Iedere twee jaar ontmoeten de onderzoekers op dit vakgebied elkaar bij de `Positivity’-congressen om hun nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen uit te wisselen en hun netwerken uit te breiden en te versterken. Het congres in Leiden, de zevende in de serie, was uitzonderlijk succesvol met bijna 160 deelnemers en meer dan 130 lezingen.

Zaanen Centennial Conferentie

Het congres werd mede georganiseerd ter gelegenheid van het 100e geboortejaar van Adriaan Cornelis Zaanen; een van de boegbeelden van het vakgebied “Positivity”, waarin geordende structuren en hun toepassingen worden bestudeerd. Zaanen (hij overleed in 2003) was meer dan 25 jaar hoogleraar in de analyse aan de Universiteit Leiden. Op donderdag werd er bij zijn persoon stilgestaan en was er ook familie van hem aanwezig, waaronder een kleindochter die wiskunde studeert.

Programma en lezingen

Het programmaboekje met samenvattingen van de lezingen is beschikbaar op de website van het congres.