Prof. Gumbert Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Emeritus hoogleraar Gumbert, internationaal deskundige op het gebied van Westerse handschriftenkunde van de middeleeuwen, is op vrijdag 21 oktober benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Veel lof

De burgemeester van Lopik, mevrouw Westerlaken, benadrukte in haar toespraak bij de benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau de grote verdiensten van Gumbert op het gebied van het onderzoek van het middeleeuwse boek. Zij sprak grote lof uit voor de wijze waarop hij ook na zijn emeritaat het vak zowel op nationaal als internationaal niveau met publicaties en lezingen is blijven verrijken. Collegae voerden verder het woord. Op verschillende wijzen gaven zij uitdrukking aan de betekenis die Peter Gumbert op hun wetenschappelijke en persoonlijke ontwikkeling heeft gehad en aan de vriendschap die hen bindt.

De benoeming vond plaats in het Museum Catharijneconvent in Utrecht waar die dag ook het eerste deel van zijn  Illustrated Inventory of Medieval Manuscripts in Latin script in the Netherlands [ IIMM] ten doop werd gehouden. Prof.dr. J.P. Gumbert, emeritus hoogleraar Westerse Paleografie en Handschriftenkunde aan de Universiteit Leiden zette voor collegae, familie en vrienden uiteen welke principes ten grondslag liggen aan de handschriftenbeschrijvingen in de  IIMM en hoe dit eerste deel over de handschriften van het Catharijneconvent tot stand is gekomen.