NWO-subsidie voor Martine Prange

Dr. Martine Prange, als onderzoeker verbonden aan het Instituut voor Wijsbegeerte, heeft een NWO-subsidie verworven voor haar project "Van voetbalvrouwen tot vrouwenvoetbal". Het betreft een nieuwe subsidievorm van NWO waarin ook maatschappelijke partners financieel participeren.

Van voetbalvrouwen tot vrouwenvoetbal

Dr. Martine Prange (Instituut voor Wijsbegeerte) ontvangt 592.000,- euro subsidie van NWO, Johan Cruyff Foundation en Tripledouble Sportmarketing voor haar onderzoek 'Van voetbalvrouwen tot vrouwenvoetbal', een driejarig onderzoek naar de geschiedenis en professionalisering van het Nederlandse vrouwenvoetbal, de voetbalbeleving van allochtone meisjes tussen etniciteit en religie en de media-representatie van meidenvoetbal.

Martine Prange voert dit onderzoek uit met Dr. Martijn Oosterbaan (Universiteit Utrecht), twee PhD studenten en twee onderzoekers van Het Mulierinstituut en in hechte samenwerking met de Johan Cruyff Foundation en Tripledouble Sportmarketing.

Interdisciplinair onderzoek

Meidenvoetbal is de snelstgroeiende sport ter wereld, ook in Nederland, waar in augustus 2012 de BeNeLeague van start ging, waaraan ook Ajax, PSV en FC Twente deelnemen. Wat betekent deze ontwikkeling maatschappelijk gezien? Hoe draagt deze ontwikkeling bij aan de gelijkschakeling van mannen en vrouwen en de sociale integratie van allochtone meisjes, en welke rol spelen de nieuwe media hierin? Deze vragen probeert 'Van voetbalvrouwen tot vrouwenvoetbal' te beantwoorden door methoden uit de filosofie, culturele antropologie, mediastudies en sportsociologie te verbinden. Het onderzoek start in september 2013.

NWO-programma Sport: meedoen!

Het NWO-programma Sport financiert en stimuleert onderzoek naar sportparticipatie en de betekenis daarvan voor de samenleving. Het onderzoek kan gedaan worden vanuit verschillende disciplines, bijvoorbeeld cultuurwetenschappen, psychologie, pedagogiek, filosofie, politicologie, sociologie, mediastudies, bestuurskunde, architectuur of economie. De geschiedenis kan onderwerpen in een langetermijnperspectief plaatsen. "Sport: meedoen" is één van de pijlers van het programma Sport.