Opnieuw Leids succes bij programmeerwedstrijd

Afgelopen zondag 25 november is in Delft de Northwestern European Regional Contest (NWERC) 2012 gehouden, ofwel het Noordwest Europees Kampioenschap programmeren voor studententeams. In een veld van 82 teams uit Duitsland, Groot Brittannie, Ierland, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland, Belgie en natuurlijk Nederland, is een team uit Leiden tweede geworden.

nwerc2012sidney26De teams kregen elf algoritmische opgaven voorgeschoteld, waarvan ze er in vijf uur tijd zoveel mogelijk moesten oplossen door er een correctcomputerprogramma voor te schrijven. Het Leidse team `Geen Syntax' slaagde erin om acht opgaven op te lossen. Alleen een team uit Rostock (Duitsland) kreeg ook zoveel opgaven af. Omdat dat team daar minder tijd voor nodig had, werden zij de kampioen, en werd het Leidse team tweede.

'Geen Syntax' is een combinatie uit twee teams die eerdere jaren al met enig succes meededen aan de cyclus van programmeerwedstrijden. Leden van het team zijn Mathijs van de Nes (Wiskunde + Informatica), Josse van Dobben de Bruyn (Wiskunde) en Bas Nieuwenhuizen (Wiskunde + Informatica).

Met de winst heeft het team uit Rostock zich gekwalificeerd voor het Wereldkampioenschap, in juni/juli 2013 in St. Petersburg, Rusland.De Leidse nummer 2 mag daaraan zeer waarschijnlijk ook meedoen. Daarover zal binnenkort zekerheid komen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een Leids team aan het WK meedoet. Het is zes keer eerder voorgekomen, voor het laatst nog in 2011.