Stem nu op de diervriendelijk en duurzame innovatie van In Ovo

Leids alumnus Wil Stutterheim en biologiestudent Wouter Bruins zijn met In Ovo genomineerd voor de Herman Wijffels Innovatieprijs. Met uw stem maken ze kans op de publieksprijs.

Het jonge Leidse biotechbedrijf In Ovo staat met hun innovatieve, diervriendelijke en duurzame oplossing voor de pluimveeindustrie in de finale van de Herman Wijffels Innovatieprijs.

Met dit project slaan de oprichters een brug tussen diervriendelijkheid en efficiëntieverbeteringen in de pluimveeindustrie. Dit willen ze bereiken door slim gebruik te maken van biotechnologische ontwikkelingen. Hun missie is om in 2016 het doden van 100 miljoen haantjes te hebben voorkomen.

In de leghennensector worden jaarlijks alleen al in Nederland 45 miljoen kuikens gedood op de dag dat ze uit het ei komen. Dit zijn de mannetjes, leggen geen eieren en zijn daarom nutteloos voor de eiproductie. Nu worden de kuikens direct na uitkomen handmatig gesorteerd op geslacht. Dit proces levert de kuikens veel stress op.

Met de test van In Ovo kan in de toekomst het geslacht van een kuiken al in het ei bepaald worden. Hiermee wordt de diervriendelijkheid van broederijen aanzienlijk verhoogd, aangezien er geen kuikens meer gesorteerd en gedood hoeven te worden. De geslachtsbepaling vindt halverwege het broedproces plaats. Door op dit moment de mannelijke eieren te verwijderen, hoeven er minder eieren uitgebroed te worden. Een broederij kan daardoor besparen op het energieverbruik en de CO2-uitstoot verminderen. Dit is niet alleen een verduurzaming van deze sector, de oplossing is hierdoor ook financieel aantrekkelijk voor de broederij.

In Ovo is een initiatief van Wouter Bruins (student Biologie Universiteit Leiden) en Wil Stutterheim (studeerde onlangs af in de Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden).

Herman Wijffels Innovatieprijs

Met de Herman Wijffels Innovatieprijs stimuleert de Rabobank koplopers met duurzame innovaties.

Dit jaar zijn 577 ideeën ingestuurd, waarvan er nu tien zijn genomineerd. De initiatieven die meedingen naar de hoofdprijs zijn zeer uiteenlopend en zijn stuk voor stuk kansrijke en duurzame innovaties die een verschil maken voor mens en milieu. Een vakjury kiest de winnaars van de prijs.

De bekendmaking vind plaats op 14 november in het Evoluon in Eindhoven. Herman Wijffels en Piet Moerland, bestuursvoorzitter Rabobank Nederland, zullen de prijzen uitreiken.

Naast de hoofdprijs van €50.000 maken de deelnemers kans op de publieksprijs van €5.000. Om deze te winnen dienen zoveel mogelijk stemmen verzameld te worden. Vanaf heden kan via de Facebook-pagina van de Rabobank gestemd worden. Stem en steun deze diervriendelijke en duurzame innovatie.

Stem hier: In Ovo - The Eggsperts