Eurekaprijs voor Freek Vonk

De Leidse bioloog Freek Vonk heeft van onderzoeksorganisaties NWO en KNAW een Eurekaprijs voor wetenschapscommunicatie gekregen. Het is een erkenning voor zijn inspanningen om de wetenschap dichter bij het grote publiek te brengen.

De jury, die uit wetenchappers en journalisen bestaat, koos voor Vonk vanwege zijn enthousiaste presentatie. Hij boeit zowel kinderen als volwassenen met verhalen over ‘enge’ slangen, grote spinnen en gevaarlijke krokodillen. Hij is een graag geziene gast bij De wereld draait door, het programma GIEL op 3FM en Vroege Vogels. Ook nam hij verschillende televisieprogramma’s op waaronder het kinderprogramma Freek op safari en verschillende uitzendingen voor National Geographic en Discovery Channel.

Publicaties

Vonk deelt zijn passie voor de natuur graag met anderen, maar hij zichzelf in de eerste plaats als wetenschapper. Hij onderzoekt onder meer de samenstelling van het gif van slangen en bekijkt of daaruit nieuwe medicijnen kunnen worden gewonnen. Dat leidde inmiddels al tot drie publicaties in het toptijdschrift Nature. In 2011 verscheen ook zijn eerste boek: Op expeditie met Freek Vonk. In september promoveerde hij op zijn proefschrift Snake evolution and the application of snake venom.

Over de Eurekaprijs

NWO en KNAW reiken jaarlijks Eurekaprijzen uit aan mensen die werkzaam zijn in wetenschap, wetenschapscommunicatie en journalistiek en erin geslaagd zijn om wetenschappelijk onderzoek bij een breed publiek over het voetlicht te brengen.

Zie ook