Prof.dr. Aad van der Vaart benoemd tot hoogleraar Stochastiek

Prof.dr. Aad van der Vaart wordt per 1 september bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen benoemd als hoogleraar Stochastiek. Hij wordt aangesteld bij het Mathematisch Instituut.

Ook filosofie en psychologie

Van der Vaart is in 1983 in Leiden cum laude afgestudeerd in de wiskunde. Naast zijn opleiding haalde hij ook een kandidaatsexamen in de filosofie en in de psychologie. Aansluitend begon hij bij het Mathematisch Instituut zijn promotie-onderzoek. In 1987 verdedigde hij met succes zijn proefschrift Statistical estimation in large parameter spaces. Behalve in de mathematische statistiek werd hij later ook actief in toepassingen van de statistiek in finance, imaging en genetica.

Carrière bij de Vrije Universiteit

Na zijn studie maakte Van der Vaart carrière aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar hij begon als universitair docent en opklom tot hoogleraar (1996). In deze periode was Van der Vaart ook gastdocent en gastonderzoeker aan diverse universiteiten in het buitenland, onder andere aan:

• Texas A & M University
  • University of California, Berkeley in de Verenigde Staten
  • Université Paris XI in Frankrijk

Onderscheidingen

Van der Vaart kreeg diverse onderscheidingen. In 1988 won hij al de nog steeds bestaande C.J. Kok-prijs voor ‘uitzonderlijke begaafdheid‘ op het gebied van onderzoek en in 2000 de vijfjaarlijkse van Dantzigprijs voor de beste Nederlandse onderzoeker onder de 40 op het gebied van de statistiek en operations research. In Berkeley was hij niet zomaar gastonderzoeker maar Miller Fellow, waarvoor wereldwijd gezocht wordt naar brilliant and imaginative individuals of outstanding and original talent. En voorts is Van der Vaart sinds 2009 lid van de KNAW, ook niet de minste erkenning.

Top van het vakgebied

Met Van der Vaart haalt de Universiteit Leiden een statisticus van wereldfaam binnen, een wetenschapper die, samen met toekomstig collega prof.dr. Richard Gill, in Nederland onbetwist de top van het vakgebied aanvoert.

Zie ook

• Stochastiek