Vier Veni’s voor onderzoekers Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen

Vier pas gepromoveerde onderzoekers verbonden aan de faculteit W&N hebben een Veni-subsidie in de wacht gesleept. Wetenschappers Dr.ir. Jeroen Bussmann, Dr. Irene Groot, Dr. Haili Hu en Dr. David Sobral ontvangen elk een subsidie van maximaal 250.000 euro om de komende drie jaar te besteden aan hun onderzoek.

Bloedvaten sturen met laserlicht
Dr.ir. Jeroen Bussmann, Leiden Institute of Chemistry / Institute Biology Leiden
Elk menselijk orgaan heeft een bloedvatnetwerk met een unieke structuur. Om in de toekomst menselijke organen te kunnen kweken met de juiste bloedvatstructuur, gaan de onderzoekers een techniek ontwikkelen waarmee de groei van nieuwe bloedvaten met lasers kan worden gestuurd.

Ontrafelen van de chloorproductie-reactie
Dr. Irene Groot, Interface Physics
Industriële chloorproductie is een belangrijke, maar zeer dure en milieuvervuilende reactie. De onderzoekers gaan in het laboratorium en op een supercomputer kijken hoe deze reactie precies verloopt. Vervolgens zoeken zij naar manieren om chloorproductie goedkoper en milieuvriendelijker te maken.

Een populatie van trillende sterren blootgelegd
Dr. Haili Hu, Sterrenkunde
Sterren kunnen trillen in hun resonantiefrequenties, wat informatie geeft over hun inwendige. Immers, net als bij muziekinstrumenten wordt de ‘klank’ bepaald door de grootte en opbouw. De onderzoekers ontwikkelen een nieuwe statistische methode die een grote populatie van trillende sterren tegelijk bestudeert.

From the First Galaxies to the Peak of the Star Formation History
Dr. David Sobral, Sterrenkunde
Met de grootste telescopen met unieke breedbeeldtechniek volgt Sobral sterrenstelsels als dat van ons tot aan het begin van hun ontstaan. Eindelijk zullen we begrijpen hoe sterrenstelsels zijn gevormd en hoe ze zich in de afgelopen 13 miljard jaar hebben ontwikkeld.

Over Veni

Een Veni-subsidie is één van de persoonsgebonden financieringsvormen van NWO om wetenschappelijk talent te stimuleren en wordt toegekend aan jonge, veelbelovende talenten. Dit jaar heeft NWO voor 37 miljoen euro aan Veni-subsidies verstrekt. Veni maakt onderdeel uit van de prestigieuze Vernieuwingsimpuls van NWO, bestaande uit Veni, Vidi en Vici. Hiermee biedt NWO wetenschappers in verschillende stadia binnen hun carrière de mogelijkheid om grensverleggend onderzoek te doen. In totaal zijn er dit jaar 14 Veni-subsidies verstrekt aan onderzoekers van de universiteit Leiden.

Zie ook: