Snorkelen voor studiepunten in ‘unieke Honours Class’; aanmelden kan nog!

Een nieuwe Honours Class laat excellente studenten in Normandië onderzoek doen naar het ontstaan van het leven. Bijzonder is dat de Honours Class het product van samenwerking is tussen de universiteiten van Leiden, Utrecht en Amsterdam en twee musea. Dr. Rinny Kooi van het Leidse Instituut voor Biologie, noemt de collegereeks ‘uniek’. Aanmelden kan nog tot 1 mei.

Zeesterren

Studiepunten halen door in Normandië al snorkelend te kijken naar vissen, op rotsen te zoeken naar zeesterren en meer dan 100 miljoen jaar oude schelpen te verzamelen. Dat kan in de nieuwe Honours Class Crises in Biology, aangeboden door de universiteiten van Leiden en Utrecht, de Vrije Universiteit in Amsterdam en natuurhistorisch museum Naturalis. De Universiteit van Amsterdam en Maison de de fossiles in Lion sur Mer bieden ondersteuning. Het traject is bedoeld voor excellente studenten om te leren over het ontstaan van het leven. Bovendien willen de organisatoren van de Honours Class aantonen dat onderzoek over dit onderwerp zich niet beperkt tot geologie en biologie. Van geschiedenis tot sterrenkunde: elk wetenschappelijk onderzoeksgebied draagt bij aan het vinden van antwoorden over de zogeheten Tree of Life. De collegereeks staat open voor studenten uit alle disciplines.

Heelal

‘Crises in Biology is in meerdere opzichten uniek’, vertelt organisator dr. Rinny Kooi van het Leidse Instituut voor Biologie. ‘Ten eerste omdat vier verschillende universiteiten en twee musea eraan meedoen. Dat is nog nooit gebeurd.’ Ook het programma van de Honours Class is bijzonder. In juni maken studenten in sneltreinvaart kennis met biologische crises in de loop van de geologische en biologische geschiedenis. Een groep wetenschappelijke onderzoekers van de deelnemende universiteiten en Naturalis vertelt over het ontstaan van het leven, de snelle toename in biodiversiteit die 500 miljoen jaar geleden plaatsvond, de aanpassing van de geleedpotigen aan leven op het land, tot aan leven in het heelal.

Stoomcursus

Na deze stoomcursus verrichten de studenten in augustus twee weken veldwerk in Frankrijk. In de eerste week gaan ze in de geologische geschiedenis op zoek naar bewijs voor leven. Normandië is daar bij uitstek geschikt voor, omdat er gesteenten zijn te vinden uit de geschiedenis van het late Precambrium tot in het Tertiair (van 544 tot 1,8 miljoen jaar geleden) en fossielen van bacteriekolonies en van grote oesters en ammonieten. In de tweede week kijken ze, onder de begeleiding van een groep mariene biologen naar de biodiversiteit van het leven in en aan zee.

Versterken

De Honours Class is ook bijzonder omdat studenten van diverse universiteiten, en uit allerlei disciplines, mogen deelnemen. ‘Door deze opzet willen we aantonen dat bij onderzoek naar het ontstaan van het leven allerlei wetenschappelijke disciplines een bijdrage leveren’, legt Rinny Kooi uit. ‘Een wiskundige, bijvoorbeeld, kan een model maken om te laten zien hoe DNA een levensvorm “bouwt”. Een natuurkundige weet meer over de krachten die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van aardverschuivingen. Een expert op het gebied van veranderingen van het aardmagnetisch veld, kan iets vertellen over de leeftijd van aardlagen; mogelijk hoe oud een fossiel is. Zo versterk je elkaar. Ook in de wetenschap heb je elkaar nodig om tot antwoorden te komen.’

Aanmelden

Er is plaats voor ruim 20 studenten. De deadline van aanmelden is verlengd tot 1 mei.

De organisatoren van de nieuwe Hounours Class zijn prof.dr. Jan Wijbrans, onlangs in Leiden benoemd tot bijzonder hoogleraar in de Geologie, dr. Rinny Kooi van het Leidse Instituut voor Biologie, en dr. Lar van den Hoek Ostende, verbonden aan Naturalis.